۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
محسن احتشام - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند

اتاق پویا اتاقی خواهد بود که براساس تجربیات گذشته، آینده مطلوبی را خلق کند تا فعالان اقتصادی بتوانند برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب و تغییر شاخص‌های رشد اقتصادی در محیطی با ثبات و قابل پیش‌بینی به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بپردازند.

این روزها در اکثر محافل اقتصادی در بین فعالان اقتصادی صحبت از انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و اتاق ایران است. همه به وظایف قانونی اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان مشاور سه قوه واقف هستند. در این میان ممکن است در بین فعالان اقتصادی دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود داشته باشد که طبیعی است؛ اما آنچه مهم است و باید مدنظر همه باشد، این است که با توجه به جایگاه فعلی بخش خصوصی و جایگاهی که باید در آن قرار داشته باشد، اتاق‌ها به‌عنوان متولیان بخش خصوصی چه چشم‌اندازی را باید برای آینده این مهم تبیین کنند و چه بیانیه، ماموریت و اهداف جدیدی را باید تعریف کنند تا بخش خصوصی بتوانـد جایگاه واقعی خود را در نقش‌آفرینی توسعه اقتصادی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تحقق برنامه ششم اقتصادی و عملیاتی کردن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و رسیدن به جایگاه افق ۱۴۰۴ ایفا کند تا پارلمان واقعی بخش خصوصی باشد.

از طرف دیگر این یک واقعیت عینی است که تغییر و تحولات سریع محیطی در فضای کسب و کار داخلی و بین‌المللی و گذر از دوران مدرنیسم با مشخصات خودش با دوران پست مدرنیسم یعنی فراتر از مدرن و فراصنعتی با مشخصات بارز ایـن دوران، اهمیت هر چه بیشتر تغییر ساختارها را باید به دنبال داشته باشد؛ زیرا سازمان‌های بلند قادر به پاسخگویی سریع به تغییر و تحول محیطی نیستند زیرا ساختارها خارج از حوزه علت و معلول است برای همین سازمان‌های عمومی باید جای خود را به سازمان‌های کوچک تخصصی و سازمان‌های با ساختار بلند باید جای خود را به سازمان‌های با ساختار کوتاه و فشرده‌شده بدهند تا بتوانند به تکنولوژی‌های پیشرفته و تخصص‌های فراتر از مدرن پاسخ دهند؛ در غیراین‌صورت در فضای رقابتی از بین می‌روند؛ در اینجا است که نقش و اهمیت و جایگاه تشکل‌های بخش خصوصی و در راس آن تشکل تشکل‌ها یعنی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیشتر نمایان می‌شود. باید دید چه ساختاری و چگونه اتاقی قادر به ایفای نقش در دوران پیش رو خواهد بود. این خود به یک برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت استراتژیک و تصمیم‌گیری استراتژیک نیاز دارد.

یعنی مدیریتی که در شرایط تغییر و تحولات موجود اقتصادی بتواند بر این اساس مشاور باشد و به وظایف قانونی که به آن واگذار شده، عمل کند. علاوه بر آن بتواند اتاق‌ها را از هر چالش محیطی نجات داده و به سوی اهداف تعیین شده هدایت کند. از سوی دیگر، فعالان اقتصادی به دور از هر گونه جناح‌بندی و احساساتی عمل کردن با مشارکت همه‌جانبه و حضور گسترده براساس شایسته‌سالاری و عقلایی عمل کردن تصمیم استراتژیک اتخاذ کنند که اهداف جمعی براساس خرد جمعی منافع ملی و فعالان اقتصادی را تامین کنند. اما چگونه: ۱- حضور و مشارکت همه‌جانبه فعالان اقتصادی واقعی دارنده کارت عضویت و بازرگانی در انتخابات با رعایت منشور اخلاقی و رقابتی سالم و دوستانه. ۲- فراهم کردن زمینه و درخواست و دعوت از افراد با تجربه، تحصیلکرده و توانمند و دلسوز و با تفکرات اجتماعی و ملی جهت حضور در ترکیب هیات نمایندگان، هیات رییسه و کمیسیون تخصصی اتاق‌های شهرستان و ایران. ۳- استفاده از نیروهای باتجربه، تحصیلکرده و با انگیزه و خلاق در اتاق و سپردن کارها به دست اهل کار. ۴- نهادینه کردن مفاهیم مدیریت علمی جهت شکل‌گیری نظام‌های نوین مدیریتی و فرهنگ سازمانی در شأن و جایگاه فعالان اقتصادی به منظور افزایش کارآیی و بهره‌وری و اثربخشی و استقرار الگوی مناسب جهت مدل یادگـیری سازمان‌های دیگر به‌عنوان سازمان‌های یادگیرنده از نظام‌های مدیریت علمی حاکم بر متولی بخش خصوصی به منظور تغییر بنیادی نظام‌های مدیریتی کشور از سنتی به علمی. ۵- فراهم کردن زمینه فرهنگ‌سازی هر چه بهتر اجرای مفاهیم بازاریابی اجتماعی به‌جای بازاریابی محض در بین فعالان اقتصادی عضو و غیرعضو اتاق یعنی بازاریابی مبتنی بر رفاه اجتماعی، منافع ملی به جای بازاریابی مبتنی بر رفاه شخصی و منافع شخصی و ترویج فرهنگ نیکوکار و کار آفرینی. ۶- دفاع از حقوق مادی و معنوی فعالان اقتصادی عضو و غیرعضو در کلیه مراجع قانونی و تصمیم‌گیری و فراهم کردن هر چه بهتر تسهیل فضای کسب و کار برای امر سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، صادرات و واردات و … و مدیریت بر فضای کسب‌وکار به معنای واقعی به منظور حاکمیت قانون بر اراده‌های شخصی. ۷- و در پایان اتاق پویا اتاقی خواهد بود که براساس تجربیات گذشته، آینده مطلوبی را خلق کند تا فعالان اقتصادی بتوانند برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب و تغییر شاخص‌های رشد اقتصادی در محیطی با ثبات و قابل پیش‌بینی به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بپردازند.
کد خبر 0ef59c78285a4c558b7c74a4e034c503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =