مواد غذایی> رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه گردش مالی صنعت میگو امسال در ایران هزار میلیارد تومان بود از برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک‌های تولید شیلات در دریاها خبر داد و گفت: توسعه پرورش میگو در سواحل و ماهی در قفس در دریا از عمده سیاست‌های سازمان شیلات است.

 بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی امروز با حضور مسئولان لشکری و کشوری آغاز به کار کرد. در این مراسم حسن اظهار داشت: دنیا با سه چالش عمده کاهش آب شیرین، کمبود غذا و تخریب محیط زیست مواجه است. 

حسن صالحی افزود: روزانه انسان‌های زیادی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته از محل نبود غذا جان می‌بازند.

وی افزود: برای تولید غذا شیوه‌های جدیدی از سوی بشر ابداع شد، تولید گوشت قرمز با محدودیت مواجه بود بنابراین سازمان خواروبار جهانی تولید غذا از محل دریا را در دستور کار قرار داد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشور ایران با 5 هزار کیلومتر ساحل ظرفیت مناسبی برای تولید آبزیان دارد. سازمان شیلات نیز نظارت خاصی بر بهره‌برداری ذخایر دریایی دارد. 

صالحی افزود: در سال 96 یک میلیون تن آبزیان در کشور تولید شد که 45 درصد آن از طریق آبزی‌پروری بود در حالی که در سال 57 آبزی‌پروری در کشور معنا نداشت. 

وی افزود: مصرف سرانه ‌آبزیان در سال 57 یک کیلوگرم بود که در سال 95 به 10.6 کیلوگرم و  امسال به 11 کیلوگرم خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه پرورش میگو در سواحل و ماهی در قفس در دریا از سیاست‌های عمده سازمان شیلات است، گفت: امسال گردش مالی صنعت میگو در کشور هزار میلیارد تومان بود.

صالحی افزود: در سال 92، 10 هزار تن میگو در کشور پرورش یافت که امسال این رقم به 32 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: در 9 ماهه سال جاری صادرات شیلات در داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد رشد و واردات شیلات 24 درصد کاهش داشت. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مطالعات تکمیلی در دریای عمان و خزر و جهت‌گیری برای توسعه پرورش ماهی در قفس به سمت ایجاد شهرک های تولید شیلات در دریا قدم برداشته‌ایم که از ساحل پشتیبانی می‌شود؛ این شهرک‌های تولیدی محصولات شیلاتی زیرساخت‌های فراوان لازم دارد؛ در گواتر 4 هزار هکتار تولید میگو داریم و 10 هزار نفر بابت پشتیبانی لازم است که در ساحل اسکان داده شوند.

صالحی ادامه داد: بیش از 40  اسکله  مردمی به عنوان نقطه‌های پشتیبان تولید در قفس در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: از 70 بندر اختصاص صیادی مدیریت 40 بندر به تشکل‌های صیادی واگذار شده است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در تولید میگوی پرورشی ایران مقام دوازدهم در دنیا، در تولید آبزی‌پروری مقام اول در دنیا و در تولید ماهی قزل‌آلا نیز مقام اول را داریم. 

صالحی گفت: در 3 سال اخیر فقط رقم هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در پرورش ماهی در قفس سرمایه‌گذاری شده است که بودجه دولتی 5 درصد این رقم بود.

وی گفت: امروز در اقیانوس پس از اندونزی ایران بزرگترین ناوگان صیادی دنیا را دارد و هزار شناور ما امروز در اقیانوس هند صید می‌کنند و مقام اول صید تن ماهی در اقیانوس آرام را داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کمک سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده‌ایم صید فراتر از 300 متر را در آب‌های عمان شروع کنیم و 70 شناور صیادی در این عرصه فعال هستند. 

صالحی بیان کرد: 100درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بوده است و دولت یک درصد سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: در استان‌های ساحلی برای حفظ ذخایر فعالیت‌های زیادی انجام شد و سالانه 500 میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکیدکرد: شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی باید قانونمند عمل کنند و نیاز به ایجاد شرکت و مؤسسه دیگر در این حوزه نیستیم.

منبع:فارس
کد خبر 12b4716316ce4a6ca2036421820c22ed

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =