مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بر برنج‏‏‌های وارداتی، از کاهش شاخص سرب در برنج‎‎های وارداتی به کشور در سال جاری نسبت به نیمه دوم سال گذشته خبر داد.

هدایت حسینی در یازدهمین گردهمایی دو روزه مدیران نظارت بر موادغذایی کشور که در یزد برگزار شد، بر لزوم یکپارچگی در نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی در کشور تاکید کرد و در رابطه با نظارت در سطح تولید مواد غذایی به تشدید نظارت بر فرآورده‌های لبنی از نیمه دوم سال گذشته اشاره کرد.

وی با اشاره به نمونه‏‎‎برداری‏‏‌های گسترده در سراسر کشور، از شناسایی 31 محصول تولید شده با چربی گیاهی بدون مجوز و عدم درج برچسب روی محصول در این رابطه خبر داد.

وی همچنین به بازرسی‎‎های صورت گرفته از 40 کارخانه تولید فرآورده‌های لبنی در کشور و مشاهده برخی تخلفات مجدد با وجود برخوردهای صورت گرفته قبلی اشاره کرد و گفت: البته خوشبختانه در جریان این بازرسی‎‎ها به جنبه‎‎های آموزشی توجه بیشتری شد ولی به نظر می‏‏‌رسد که دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در این مورد فعالتر عمل کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای این طرح نظارت و بازرسی از واحدهای فرآورده‌های گوشتی از جمله در رابطه با موضوع خمیر مرغ نیز صورت گرفت که البته عملکرد دانشگاه‎‎های علوم پزشکی به دلیل تاثیر دیدگاه‎‎های مقامات استانی متفاوت بود.

وی در ادامه به موضوع تشدید نظارت بر ایمنی برنج‎‎های وارداتی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز از نیمه سال 1382 در کشور آغاز شد که در همین رابطه موضوع ثبت منبع و محصول برنج وارداتی به کشور و قابلیت ردیابی برنج‌های وارداتی با درج کد رهگیری روی بسته‎‎های برنج اجرا شد.

به گفته این مقام مسئول، نتایج کنترل مستمر بر واردات برنج در نیمه دوم سال گذشته بیانگر بالا بودن بیش از حد شاخص سرب در برنج‏‏های وارداتی بود ولی با اجرای طرح تشدید در نیمه اول سال جاری شاهد کاهش این شاخص نسبت به سال گذشته هستیم.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت یکی از مباحث جدی را کنترل محصولات در سطح عرضه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: به همین منظور 44 محصول خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در کشور شامل 35 محصول خوراکی و آشامیدنی و 9 محصول آرایشی بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین سه محصول بومی بنا به انتخاب کمیته دانشگاهی و 10 درصد پروانه‌های ساخت که از سوی هر دانشگاه صادر شده است، در این طرح مورد نظر قرار گرفته است.

این مسئول همچنین با اشاره به بحث ایمنی مواد غذایی از ارائه نشان ایمنی و سلامت به 110 محصول تولیدی کشور تا به امروز خبر داد و خواستار معرفی این محصولات از سوی دانشگا‎‎ه‏‏های علوم پزشکی شد.

حسنیی در بخش پایانی سخنانش نیز یکی از اقدامات مورد توجه این حوزه در قانون تحول سلامکت کشور را بهبود وضعیت برچسب‌گذاری مواد غذایی به عنوان اولین گام در بحث نظارت بر مواد غذایی ذکر کرد و گفت: طبق زمان‌بندی مشخص شده این موضوع در حال پیگیری است و هرچند زمان 1.5 سال برای ان در نظر گرفته شده ولی در این راستا، تبلیغات کالا در صدا و سیما نیز مشروط به درج این برچسب‌‏‏ها خواهد شد تا مردم از سلامت مواد غذایی مصرفی خود مطلع شوند.

به گفته وی، در باره ارتقای سلامت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز حمایت از تولیدات داخلی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در راستای ارتقای محصولات تولید داخل، درجه‏‏‌بندی واحدهای تولیدکننده فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و جلوگیری از ورود کالاهای آرایشی و بهداشتی از منابع با کیفیت پایین و فاقد اصالت، پیگیری می‎‎شود.

منبع:ایسنا
کد خبر 12b6a51b68a54d7b870a8fc7fadd363c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =