قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای کد رهگیری، برای چندمین بار بر بی‌خاصیت بودن طرح شبنم تاکید کرد و آن را زمینه‌ساز توسعه قاچاق دانست.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج در حاشیه نخستین اجلاس دوره ششم اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران درباره‌ آخرین وضعیت اجرای کد رهگیری به عنوان مصوبه قانونی دولت و این‌که بالاخره وضعیت اجرایی طرح شبنم و ایران کد به کجا رسید، توضیح داد: همانطور که در گذشته چندین بار اعلام شد و سازمان توسعه تجارت در این رابطه اطلاعیه داده کد شبنم هیچ خاصیتی نداشته و زمینه‌ قاچاق را فراهم کرده و حتی یکبار برنامه‌ای پخش شد که نشان می‌داد چگونه آرم‌های کد شبنم در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گیرد.

ایران‌کد جز توسعه قاچاق نتیجه‌ای نداشت

وی تاکید کرد: ایران‌کد از ابتدا تعطیل بوده و جز توسعه قاچاق چیزی نداشته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره‌ ایران کد اظهار کرد: ایران کد چون با سیستم گمرکی و وارداتی ما هماهنگ نبود، خاصیت این‌که بتواند کالاهای وارداتی را دنبال کند، نداشت و فقط برای تولید داخل به درد می‌خورد.

خسروتاج ادامه داد: آنچه در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی شده، این است که کد رهگیری برای کالا تعریف شود تا در قالب آن بتوانیم کالای داخلی را دنبال کنیم.

جزئیات روش جدید اجرای کد رهگیری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره‌ جزییات روش جدید اجرای کد رهگیری توضیح داد: کد شناسه‌ای تعریف می‌شود که آیین‌نامه آن توسط وزارت صنعت تعریف و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه می‌شود. اگر اشکالات موجود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برطرف شود این آیین‌نامه هم اجرایی شود.

خسروتاج همچنین درباره‌ مشکلات اصناف در زمینه مالیات بر ارزش افزوده گفت: اشکالات قانون مالیات بر ارزش افزوده در یکسال اخیر به وزارت اقتصاد منعکس شده و دولت لایحه جدیدی در این زمینه تهیه کرده است که در جلسات تدوین این لایحه، نمایندگان اصناف نیز حضور داشتند و ما نیز از همه بنگاه‌های خصوصی استعلام کردیم که اگر مشکلی دارند به ما منعکس کنند و طی این نامه‌ای این مشکلات را به وزیر اقتصاد اعلام کردیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت لایحه‌ای را به همه دستگاه‌ها ارسال کرده تا با تغییرات نهایی آن را برای مجلس ارسال کنند و فرصت خوبی است که تغییر انجام شود.

رقابت، راه اساسی ارتقای کیفیت نان

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره کیفیت نان توضیح داد: راه اساسی ارتقای کیفیت نان رقابت است و تا زمانی که فضای رقابتی ایجاد نشود نمی‌توان توقع داشت که کیفیت نان اصلاح شود.

خسروتاج ادامه داد: بخشی از موضوع کیفیت به هزینه‌های نانوایی‌ها مربوط می‌شود که با اصلاح قیمت، بخشی از مشکلات حل شد اما چون هزینه‌های تولید بالاست اگر بخواهیم بحث کیفیت را به طور اساسی دنبال کنیم باید به سمت آزادپزی نان حرکت کنیم که در نظام آزاد‌پزی هر واحد نانوایی می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد ترکیب آرد خود را فراهم کند. بنابراین مصوبه 20 درصد نانوایی‌ها در فاز اول باید به سمت آزاد‌پزی بروند و خودشان تشخیص دهند که از کجا آرد خریداری کنند و با چه ترکیبی نان را مطابق نظر مشتری آماده کنند و در عین حال از قیمت‌گذاری‌ معاف هستند ابلاغ شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: 100 واحد نانوایی در استان تهران درخواست خود را برای آزاد‌پزی ارائه کرده و در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی همچنین درباره‌ افزایش قیمت آرد که رقمی حدود 38 درصد اعلام شده و بنا بر گفته نانوایان با افزایش قیمت نان همخوانی ندارد، گفت: قیمت هر قرص نان 30 درصد افزایش داشته در حالی که هر کیلوگرم آرد 38 درصد افزایش داشته که در نهایت می‌توان گفت قیمت نان بیشتر از آرد است.

خسروتاج همچنین در سخنرانی خود در این اجلاس بر جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق در بازار تاکید کرد و دغدغه وزارت صنعت، معدن و تجارت را تامین حقوق مصرف‌کنندگان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما بحث حقوق مصرف‌کنندگان است و نظام مقررات باید به نحوی باشد که اجازه سوء‌استفاده را به کسی در بازار ندهد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود، واحد‌های صنفی اتاق اصناف باید این کار را انجام دهند و مجری برگزاری نمایشگاه‌ها باید اتاق اصناف باشند.، همچنین از نظر زمان‌بندی نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شودکه از 20 تا 22 بهمن‌ماه تمامی نمایشگاه‌ها به پایان برسند چون برخی می‌خواهند در روزهای پایانی سال کسری درآمد خود را جبران کنند؛ بنابراین در تلاشند در روزهای پایانی سال این نمایشگاه‌ها را برگزار کنند.

خسروتاج در عین حال گفت: برای جمعیت چند میلیونی تهران برگزاری نمایشگاه در دو یا سه نقطه جوابگو نیست؛ بنابراین باید به گونه‌ای عمل شود که عرضه کالاها زیاد انجام شود و از طرفی در محل و زمان مناسبی نیز نمایشگاه‌ها برگزار شود.

جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق وظیفه شرعی و مردمی

وی در بخشی دیگر سخنان خود با بیان این‌که خودکفایی یکی از سیاست‌های انقلاب است، گفت: ما در تمام زمینه‌های تولیدی تلاش کردیم همه نیازهای خودمان را تامین کنیم و در این زمینه نقش اصناف در برخورد با موضوع قاچاق بسیار مهم محسوب می‌شود.

خسروتاج تاکید کرد: امروز وظیفه مردمی و شرعی ماست که اجازه ندهیم کالای قاچاق در واحد‌های صنفی عرضه شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هیچ کالایی نباید به صورت قاچاق وارد واحد‌های صنفی شود و وظیفه‌ی ما این است که بتوانیم حساسیست را در بین مردم و واحد‌های صنفی در رابطه با بحث قاچاق داشته باشیم و تا زمانی که بازار داخل برای کالای قاچاق ظرفیت داشته باشد و حساسیتی در این زمینه وجود نداشته باشد موفق نخواهیم بود.

وظایف تشکل‌ها قیمت‌گذاری نیست

وی با تاکید بر این‌که وظایف تشکل‌ها قیمت‌گذاری نیست، گفت: تشکل‌ها حق ندارند برای مصرف‌کننده قیمت‌گذاری کنند و هر کسی باید در راستای وظایفی که برایش تعریف شده حرکت کند.

خسروتاج همچنین تاکید کرد: اگر بخواهیم از رکود خارج شویم باید به سمت صادرات غیرنفتی حرکت کنیم و در این راستا به بحث کنترل تورم و هدایت نقدینگی‌هایی که در بازار وجود دارد توجه کنیم.
کد خبر 14018e1126584556abb831c60acedd6c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =