کشاورزی> عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظارت بر مواد غذایی در کشور با مشکلات جدی روبه‌رو است.

دومین مناظره علمی از سلسله مناظره‌های محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراریخته) روز گذشته با همت انجمن علمی دانشجویی مهندسی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در استان البرز برگزار شد.

در بخشی از این مناظره افشین اسماعیلی‌فر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: اتفاقی که در کشاورزی افتاده، نتیجه یک شبه نبوده و در حقیقت حاصل پیشرفت در حوزه‌های علمی دیگر است و این پیشرفت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که ما برای تامین امنیت غذایی داریم، مقاوم کردن محصولات کشاورزی است. ویروس‌هایی در کشاورزی وجود دارد که با تحقیق و بررسی‌های علمی، به مقابله با آنها پرداخته شده است. به همین دلیل است که می‌گویند که محصولات تراریخته باید با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی هر منطقه و محیط زیست همان منطقه انجام شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یکی از شرط‌های اساسی روش انتقال ژن در کشاورزی این است که کل فیزیولوژی منطقه را به هم نزنیم، نباید خصوصیات زراعی و باغبانی میزبان به هم نخورد.

اسماعیلی‌فر گفت: استفاده از محصولات تراریخته نیاز به فرهنگسازی دارد و باید زیرساخت‌های آن را در نظر بگیریم. ما باید شرایط را برای افکار عمومی تشریح کرده و زیرساخت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی را در جامعه فراهم کنیم.

وی بیان داشت: اگر یک پژوهش علمی، تجربه‌ای موفق بوده و یا عدم موفقیت آن اثبات شده، را نباید به همه فعالیت‌ها گسترش دهیم، بنابراین اگر بحث تراریخته در یک محصول کشاورزی موفق بوده را نمی‌توانیم موفقیت فوق را به همه تعمیم داده و یا برعکس.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما در این حوزه باید مطالعات و آزمایش‌ها و تحقیق و پژوهش را در این حوزه گسترش دهیم.

اسماعیلی‌فر ادامه داد: دوستان به بحث امنیت غذایی اشاره می‌کنند و باید گفت که در بحث نظارت بر مواد غذایی مشکل داریم؛ حتی پیش از آنکه موضوع تراریخته‌ها مطرح شود، ما در این بحث مشکلات جدی داشتیم و این شرایط همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: سوال مهم این است که آیا وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد مسؤول در حوزه سلامت مواد غذایی به همه جنبه‌های مواد غذایی نظارت دارد و یا اینکه تنها به فرآورده‌های صنایع غذایی نظارت می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: متاسفانه باید گفت که 90 درصد این حوزه خارج از نظارت وزارت بهداشت بوده و تحت نظارت سازمان‌هایی مانند دامپزشکی است که در حوزه نظارت وزارت بهداشت قرار ندارند.

اسماعیلی‌فر ادامه داد: بنابراین ما اگر بتوانیم فرایند تولید، توزیع و مصرف را به درستی نظارت کنیم، باید راهکارهای علمی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: پروژه‌ای را در همین زمینه کار می‌کردیم و پیشنهاد ما این بود که سازمان ملی غذا زیر نظر مستقیم رئیس جمهوری است تا تمام بخش‌های دست‌اندرکار این حوزه را بتواند هماهنگ کند. البته تشکیل این سازمان ممکن است منجر به تعطیلی برخی از وزارتخانه‌ها و یا ادغام آنها شود.

منبع:فارس
کد خبر 15dc341edf0e4e8ea3e6ed9ce6d06811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =