۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۱

خبرگزاری فارس: عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه وزیر کشاورزی عامل گرانی شیر خشک در کشور است، گفت: قیمت‌گذاری محصولات لبنی طبق مصوبه مرداد ۸۹ سازمان حمایت انجام شده است.

محمد فربد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تعطیلی 300 واحد تولید کننده در این صنعت اظهار داشت: قیمت شیر خام نسبت به سال گذشته 2 برابر شده که این موضوع قیمت تمام شده کارخانه‌ها را افزایش داده است.

وی افزود: با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و با وجود برخی محدودیت‌های موجود برای واحدهای صنعتی، حدود 300 شرکت فعال در صنعت لبنی تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: تنها در استان مازندران از 46 واحد تولیدی، 24 واحد با تعطیلی روبه رو شده‌اند.

فربد با بیان اینکه برخی کارخانه‌های فعال در صنایع لبنی تولید کننده تک محصول مانند شیر یارانه‌ای بوده‌اند، گفت: با هدفمند شدن یارانه‌ها، این نوع واحدها نتوانستند به تولید خود ادامه دهند و به همین دلیل با تعطیلی روبه رو شده‌اند.

وی در عین حال تصریح کرد: تعطیلی واحدهای کوچک تولیدی در کشور در حال توسعه اتفاق نادری نیست و در نهایت تعداد زیادی از صنعتگران در حوزه تولید باقی نخواهند ماند.

وی ادامه داد: حدود 75 درصد ظرفیت صنایع لبنی به کارخانه‌های بزرگ و 25 درصد باقی مانده نیز به واحدهای کوچک اختصاص دارد که در حال حاضر حدود 300 شرکت کوچک در کشور تعطیل شده‌اند.

وی افزود: در کشور 850 کارخانه صنایع لبنی فعال بود که حدود 300 کارخانه با ظرفیت‌های کم تعطیل شده‌اند.

* رشد 90 درصدی قیمت شیر خام طی یک سال

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قیمت شیر خام طی یکسال اخیر نسبت به مدت مشابه قبل از آن حدود 90 درصد افزایش داشته است، گفت: در سال گذشته قیمت هر کیلو شیر خام 430 تا 480 تومان بود که در حال حاضر این رقم به 800 تا 870 تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت علوفه و اختلال موجود در تامین علوفه، قیمت شیر خام افزایش یافته و این مسئله باعث کاهش تولید شیر در کشور شده است.

وی افزود: تولید شیر خام بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود 20 درصد کاهش یافته و تعدادی از دام‌های کم شیرده نیز روانه کشتارگاه‌ها شده‌اند.

* وزیر کشاورزی عامل گرانی شیرخشک

وی تاکید کرد: در عین حال اصرار وزیر کشاورزی بر عدم واردات شیر خشک باعث شده که بخشی از شیر موجود در کشور به شیر خشک تبدیل شود.

به گفته فربد در حال حاضر قیمت شیر خشک در ایران دو برابر قیمت جهانی است.

وی ادامه داد: کار گروه تنظیم بازار در بهمن ماه سال گذشته مصوبه‌ای مبنی بر آزاد شدن واردات شیر خشک صادر کرد اما وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ آن به گمرک جلوگیری کرده و در واقع وی عامل گرانی شیر خام در کشور است.

* افزایش سهم شیرخام در قیمت تمام شده محصولات لبنی

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه سهم شیر خام در قیمت تمام شده محصولات لبنی از 70 درصد فراتر رفته است، گفت: در اسفند سال گذشته و با احتساب شیر خام کیلویی 740 تومان، سهم شیر خام در قیمت تمام شده ماست بین 70 تا 77 درصد، پنیر حدود 76 درصد، شیر کیسه‌ای 79 درصد، دوغ کیسه‌ای 70 درصد و دوغ یک و نیم لیتری در بطری 59 درصد بود که حال با احتساب قیمت جدید شیر خام، این رقم‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: این رشد قیمت باعث افزایش نیاز کارخانه‌ها به تأمین نقدینگی شده و این در حالی است که بانک‌ها تأمین مالی مناسبی برای واحدهای تولیدی انجام نمی‌دهند.

* قیمت‌گذاری محصولات لبنی طبق مصوبه سازمان حمایت انجام شده است

فربد در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت صنایع لبنی بدون مجوز سازمان حمایت صورت گرفته است نیز گفت: تعامل لازم بین واحدهای صنعتی و سازمان حمایت وجود دارد و قیمت گذاری محصولات لبنی بر اساس مصوبه سازمان حمایت در مرداد 89 صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این مصوبه به صراحت عنوان شده که قیمت تمام شده محصولات لبنی با توجه به قیمت شیر خام و سایر افزودنی‌ها، ظرف، هزینه سربار، دستمزد و هزینه مالی تبلیغات تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در این مصوبه سود شرکت‌ها 17 درصد تعیین شده و در نتیجه تعیین قیمت‌ محصولات لبنی متأثر از عوامل تولید است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی تأکید کرد: شرکت‌های لبنی پس از تعیین قیمت محصولات خود، نسخه‌ای از قیمت‌گذاری جدید را به سازمان‌های بازرگانی استانها تحویل می‌دهند که اگر این قیمت گذاری با مشکل روبرو باشد سازمان بازرگانی به واحدها تذکر خواهد داد.

وی افزود: تاکنون گزارشی در مورد این نوع تذکر‌ها و یا تخلف از سوی واحدهای تولیدی به ما ارائه نشده است.

کد خبر 18251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =