فود پرس- دبیر انجمن صنایع روغنکشی ایران در نامه ای به وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و همچنین رییس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چالشهای صنعت روغنکشی و راهکارهای برون رفت از این وضعیت بحرانی را اعلام کرد.
 
به گزارش خبرنگارما، مهندس قاسم فلاحتی در این نامه آورده است: سختگیریهای سیستم بانکی در ماههای اخیر، به ویژه بلوکه نمودن 120درصد معادل ریالی( ارزش کالاهایی که بعضاً در این شرایط خاص تحریم به سختی قابل خرید و حمل می باشد) برای گشایش اعتبار ارزی، به دلیل تحمیل هزینه بسیار سنگین مربوطه سبب گردیده در 5 الی 6 ماهه اخیر تنها یک محموله 20 هزار تنی دانه سویا خریداری گردید که به زودی وارد کشور خواهد شد و موجودی دانه روغنی کلیه کارخانجات در حد صفر بوده و تنها امید به خریداری 160 هزار تن دانه روغنی کلزا در سطح کشور نیاز حداکثر 11 روز کاری صنعت روغنکشی کشور را جوابگو خواهد بود( با احتساب ظرفیت 4/3 میلیون تن توان استحصال دانه در 300 روز کاری ).
 
 وی با اشاره به اینکه چند ماهی است که صنعت روغنکشی کشور با بحران جدی تعطیلی و بیکاری پرسنل دست و پنجه نرم می کند و کاهش 17 درصدی عملکرد در پنجمین سال پیاپی عملکرد منفی و نزولی کارخانجات را رقم میزند ، افزود: نگاهی گذرا بر عملکرد ده ساله دهه 80 بیانگر بهترین عملکرد در سال 85 با 1672 هزارتن و در سال 90 با 844 هزار تن کاهش 50 % عملکرد را به وضوح نشان می دهد.
 
وی بیشترین میزان واردات دانه در سال 86 معادل 1269 هزار تن دانست و افزود: ولیکن در سال 90 با حجم واردات حدود 509 هزار تن کاهش 60 درصدی واردات مواد اولیه این صنعت نسبت به سال 86 را مشاهده می کنیم.
 
به زعم مهندس فلاحتی میزان تولید دانه های روغنی در 10 ساله اخیر حتی در بهترین سال عملکرد آن، بیشتر از 15درصد خود اتکائی را نشان نمی دهد.
 
دبیر انجمن صنایع روغنکشی ایران ادامه داد : به رغم واردات 1547 هزارتنی کنجاله سویا در سال 90، همزمان با ایجاد مشکلات مالی در استمرار سیستم واردات کنجاله در ماههای پایانی سال گذشته، روند نامطلوب واردات دانه روغنی (به عنوان ماده اولیه) سبب گردیده نرخهای رکورد قیمت کنجاله سویا تا 18000 ریال را نیز تجربه کنیم و به تبع آن افزایش 20 هزار ریالی در قیمت مرغ و بسیار بیشتر از آن در قیمت تخم مرغ را شاهد بودیم  هیچ مدعی صدایش در نیامد.
 
فلاحتی افزود: در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی بیش از 5 سال در خصوص وضع تعرفه 25 درصدی بر کنجاله سویا در راستای حمایت از صنعت روغنکشی و توسعه کشت در داخل کشور، تحمل افزایش 500 ریالی هر کیلوگرم گوشت مرغ را نداشت.
 
وی با اشاره به اینکه کنون مدتی است که کارخانجات 20 گانه روغنکشی به انبار آهن آلات تبدیل شده اند و برنامه ای هم برای حمایت از تولید دانه داخلی حتی در حد شعارهای همیشگی وجود ندارد افزود: خود تحریمی های اعمالی پس از اختلاس بانکی اخیر بدتر از تحریمهای بین المللی و نبود دانه روغنی تولید داخل سه عاملی هستند که به صورت مشترک رگ حیات صنایع روغنکشی را فشرده  و سبب گردیده تا در آینده نزدیک به شرط عدم برون رفت از آن، لاجرم نام صنعت روغنکشی را از صفحه روزگار پاک نماید.
 
وی برای برون رفت از این وضعیت فوق بحرانی پیشنهاد کرد:
 
1-    به عنوان برنامه ضربتی و کوتاه مدت شرکت بازرگانی دولتی در اسرع وقت نسبت به واردات حداقل 300 هزارتن دانه روغنی سویا اقدامی عاجل نماید تا هم صنایع فعال گردند و هم محصولات آن( روغن خام و کنجاله) حاصل آید.
 
2-    صندوق حمایت از تولید و توسعه کشت دانه های روغنی تاسیس گردیده و درآمد حاصل از تعرفه واردات برای انواع دانه، روغن خام و کنجاله در آن واریز گردد.
 
3-    از هر کیلوگرم واردات انواع دانه/ کنجاله و روغن خام حداقل مبلغ 100 ریال اخذ و به صندوق مذکور منظور شود.
 
4-    منابع درآمدی حاصل از موارد مذکور صرف نظر از تشریفات اداری زائد به عنوان پشتوانه اجراء صحیح طرح تامین دانه های روغنی بوسیله یک مجری غیر دولتی هزینه گردد.
 
فلاحتی در پایان با تاکید بر اینکه اتفاقات مذکور شکننده بودن سیاستهای حاکم بر تامین روغن، کنجاله و دانه های روغنی در سطح کلان کشور به دلیل وابستگی شدید این 3 قلم کالا را نشان می دهد افزود: باید برای پیشگیری از تکرار چنین تهدیداتی که در آینده احتمال تکرار آن میرود عزم ملی را جزم نمود تا فرمان مدبرانه رهبری عظیم الشأن را در نامگذاری سال جدید به عنوان حمایت از تولید ملی را به جان دل به مرحله اجرا در آوریم.
کد خبر 18878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =