عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: خرید تضمینی نه به نفع تولید کننده و نه دولت است وقتی خرید تضمینی می‌شود دولت ضرر می‌کند و تولیدکننده هم محدود به فروش به قیمت تعیین شده می‌شود.

محمدرضا محمدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به سیاست خرید تضمینی سازمان مرکزی تعاون روستایی در آینده اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی در خصوص خریدهای تضمینی اعمال سیاست نمی‌کند، بلکه اگر معاونت راهبردی رئیس جمهور این سازمان رابه عنوان مباشر خرید اعلام کند نسبت به خرید تضمینی محصولات کشاورزی  اقدام می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: در حال حاضر چون قیمت‌های فروش در بازار بالاتر از قیمت خرید تضمینی است کشاورزان تمایلی به خریدهای تضمینی ندارند. در حال حاضر قیمت گندم، جو، ذرت و کلزا نسبت به خرید تضمینی بالاتر است و کشاورزان تمایل دارند محصولاتشان را در بازار آزاد بفروشند.

وی افزود: در صورتی که قیمت بازار کمتر از قیمت خرید تضمینی باشد، براساس ابلاغی که معاونت راهبردی ریاست جمهوری اعلام می‌کند سازمان وارد خرید تضمینی می‌شود.

محمدی‌زاده در پاسخ به اینکه در حال حاضر سازمان مرکزی تعاونی روستایی چه محصولاتی را خرید تضمینی می‌کند، گفت:  سیب‌زمینی و پیاز خرید تضمینی می‌شود و چون بقیه محصولات قیمت بالاتری در بازار دارند، خرید تضمینی انجام نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم  پیاز در استانهای خوزستان و بندرعباس 905 تومان خرید تضمینی می‌شود.

محمدی‌زاده در پاسخ به اینکه قیمت‌های تضمینی امسال بویژه در مورد گندم کمتر بوده ، اما قیمت تمام شده آنها بالا رفته است، دلیل این رویکرد چیست،گفت؟ آیا مفهوم آن این است که دولت تمایلی به ادامه سیاست خرید تضمینی ندارد،گفت: سازمان تعاون روستایی در تعیین قیمت‌های خریدهای تضمینی نقشی ندارد و قیمت خریدهای تضمینی در کمیته چهار نفره تصمیم‌گیری می‌شود و پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی هم در آن کمیته بررسی می‌شود.

وی افزود: اختیارات دولت هم به آن کمیته محول شده است و نظرات وزارت جهادکشاورزی هم به آن کمیته پیشنهاد داده می‌شود.

محمدی‌زاده در پاسخ به اینکه روند خریدهای تضمینی طی سال‌های گذشته به چه نحو بوده است گفت: خریدهای تضمینی روندهای کاهشی داشته و عمدتا قیمت‌های بازار بالاتر از قیمت‌های تضمینی بوده است.

وی ادامه داد: حداقل قیمت برای خریدهای تضمینی تعیین می‌شود و انتظار می‌رود که قیمت بازار به حدی باشدکه دولت مجبور به خرید تضمینی نشود اما به هر نحوی اگر  قیمت بازار پایین‌تر باشد دولت خرید تضمینی انجام می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی کلزا 750 تومان است،اما در بازار 1000 تومان خرید و فروش می‌شود که نیازی به خرید تضمینی نیست. همچنین ذرت نیز خیلی بالاتر از قیمت خرید تضمینی به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سیاست دولت این است که خریدهای تضمینی برداشته شود، گفت: بله، چون خرید تضمینی نه به نفع تولید کننده و نه دولت است. وقتی خرید تضمینی می‌شود هم دولت ضرر می‌کند و تولیدکننده هم محدود به فروش به قیمت تعیین شده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه برنامه سازمان تعاون روستایی برای کم کردن واسطه‌ها و عرضه مستقیم بازار به کجا رسید،گفت: کارهای بازار و بازرایابی عمدتا تصدی‌گری است و دولت تمایلی به ورود در این حوزه‌ها ندارد و تمایل به اعمال حاکمیتی است.

محمدی‌زاده افزود: دولت قصد دارد اداره امور را به تشکل‌های بخش واگذار کند و در این موارد هم سازمان تمایل دارد از طریق شبکه‌های تعاون روستانی نیازهای قبل از تولید مانند نهاده و ادوات کشاورزی را تامین کند و بعد از تولید نیز به بازار ورود داشته باشد تا با دخالت حداقل واسطه‌ها قیمت مناسب‌ترین به دست مصرف کننده برسد و برای تولید کننده هم سود داشته باشد.

محمدی‌زاده در پاسخ به اینکه قیمت خرید تضمینی را چه کسی تعیین می‌کند گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت راپیشنهاد می‌دهد و در کمیته‌ای که اختیارات هیات دولت به آن محول شده است بحث و بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی گفت: این کمیته متشکل از معاون اول رئیس جمهور، معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است

کد خبر 18892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =