صنایع غذایی> اقتصاد غذا – وزارت جهاد کشاورزی از اوایل شهریورماه جلوی ثبت سفارش واردات دانه های روغنی و روغن خام را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در حالی که انتظار می رفت روند تولید و واردات دانه های روغنی، روغن خام و کنجاله  شکلی منطقی در دولت یازدهم داشته باشد اما متاسفانه برخی بی تدبیری ها باعث ایجاد اختلال در روند تولید و بازرگانی این محصولات شده است.

بلاتکلیفی کارخانجات روغنکشی و روغن نباتی و نابسامی ناشی از تصمیمات خلق الساعه، مقطعی و بدون پشتوانه کارشناسی توسط وزارت جهاد کشاورزی منجر به افزایش قیمت ها و کمبود برخی از مواد اولیه و محصولات شده است.

قیمت روغن خام سویا از 2400 تومان در تابستان امسال به حدود 2700 تومان رسیده است و روغن پالم نیز علاوه بر کمبود، قیمت آن از حدود 2600 تومان به بیش از 3000 تومان افزایش یافته است و کارخانجات نیمه جان صنعت روغنکشی با ظرفیت  4.6 میلیون تن در سال همچنان باید تاوان تصمیمات غیر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی به بهانه حمایت از تولید داخلی را بدهند و برای ادامه فعالیت خود چشم انتظار تصمیمات دیگری از مدیران وزارتخانه جهاد کشاورزی بمانند.

این نابسامانی و بلاتکلیفی در صنعت روغنکشی در حالی به وجود آمده که برداشت دانه سویای داخلی هم با شتاب کندی آغاز شده و هنوز به رغم تعیین مباشر خرید، وضعیت خرید دانه سویا و نحوه تحویل آن به کارخانجات روغنکشی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در همین حال وزارت جهاد کشاورزی برای رهایی از این وضع، سناریوهای مختلفی را طراحی کرده که از آن جمله میتوان به جلوگیری از واردات دانه و روغن خام، دریافت مابه التفاوت یا اخذ تعرفه از واردات روغن ها به ویژه روغن پالم، واردات دانه و روغن خام در ازای خرید دانه داخلی و... اشاره کرد.

اما در این میان سوال اصلی اینجاست که چرا هیچگاه جلوگیری از ثبت سفارش کنجاله  همچون دانه و روغن خام، محدودیت واردات کنجاله یا حتی وضع تعرفه کارشناسی بر واردات کنجاله به عنوان عامل اصلی و تعیین کننده فرآیند خرید دانه و روغنکشی مد نظر مدیران و تصمیم گیران وزارت جهادکشاورزی قرار ندارد. آیا آنان به راستی از کنجاله غافل مانده اند یا واقعیت موضوع را باید در جای دیگری جستجو کرد؟!
کد خبر 1d523186d1f04233a793def39550a649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 0
    سلام . باید بررسی کرد که ایا این اقلام در بازار وجود دارد ؟ از انجائیکه واردات الان باند بازی است ممکن است محموله وارداتی دوستان روی دستشان مونده ، منتظرند یکی اونا رو بذداره تا بعد ........