یک روزنامه پاکستانی با اشاره به موافقت ایران برای خرید گندم این کشور در برابر ۳۰۰ دلار به ازای هر تن اعلام کرد ایران احتمالا واردات گندم پاکستان را از ماه جاری آغاز خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزنس ریکوردر، ایران به صورت اصولی با واردات یک میلیون تن گندم پاکستان در قالب مبادلات پایاپای با قیمت 300 دلار در هر تن موافقت کرده است.

پیش تر رسانه های پاکستانی از اختلاف دو کشور بر سر قیمت خبر داده بودند. بر اساس این گزارش پاکستان خواستار فروش گندم خود با قیمت 325 دلار به ازای هر تن شده بود اما ایران قیمتی کمتر از 300 دلار را پیشنهاد کرده بود.

احمد بکش لهری، وزیر تحقیقات و امنیت غذایی پاکستان روز دوشنبه گفت بن بست به وجود آمده بین دو طرف اخیرا شکسته شده و  ایران در جریان گفتگوهایی که بین مقامات دو طرف در تهران برگزار شد، به صورت اصولی موافقت کرده که یک میلیون تن گندم از پاکستان وارد کند.

وی افزود، ایران احتمالا واردات گندم پاکستان را از این ماه آغاز خواهد کرد و کارشناسانی از ایران برای آزمایش کیفیت گندم پاکستان به زودی به پاکستان سفر خواهند کرد. لهری ادامه داد: « شرکت ذخیره و خدمات کشاورزی پاکستان هماهنگی های مربوط به صدور گندم به ایران را انجام خواهد داد و کارشناسان ایرانی در کراچی گندم را مورد آزمایش قرار خواهند داد.»

ایران پیشتر با بیان اینکه گندم پاکستان دارای نوعی آلودگی قارچی است، با انجام این معامله مخالفت کرده بود، اما لهری تاکید کرد که موضوع آلودگی قارچی گندم پاکستان در جریان گفتگوهای اخیر دو طرف حل شده است. وی خاطر نشان کرد: «گندم پاکستان حاوی 0.03 درصد کارنال بونت (نوعی آلودگی قارچی) است، در حالی که وجود حداکثر یک درصد کارنال بونت از نظر استانداردهای جهانی پذیرفته شده است و برای سلامتی انسان مضر نیست.»

بر اساس این گزارش، ایران تواقفق کرده که در قبال واردات گندم از پاکستان، سنگ آهن و کود شیمیایی به این کشور صادر کند.

کد خبر 20312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =