فود پرس - افزایش عرضه شکر خام از سوی برزیل، بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان، فشار زیادی را بر قیمت جهانی شکر وارد کرده است.

 اما در این هفته با توجه به شدت گرفتن احتمال کاهش صادرات شکر از سوی هند، به نظر می رسد روند کاهش قیمت ها متوقف یا حداقل کندتر شود.در پی کاهش شدید بارندگی در هند، بهای شکر در این کشور به بالاترین میزان خود در 19 ماه اخیر رسیده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که با ادامه این روند، دولت هند در نهایت مجبور خواهد شد برای کنترل بازار داخلی شکر اقدام به محدود کردن صادرات این محصول کند. کاهش حجم بارش های موسمی در 2 ماه اخیر،بخش کشاورزی هند را در معرض آسیب جدی قرار داده است. هم اکنون خشکسالی بیش از 50 درصد از زمین های زراعی هند را تهدید می کند. علاوه بر شکر، محصولاتی همچون برنج، پنبه و دانه های روغنی نیز در هفته های اخیر شاهد افزایش قیمت بوده اند.هند بزرگترین مصرف کننده شکر و دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان محسوب می شود. افزایش شدید قیمت شکر در هند موجب شده است که کشورهای دیگر تمایل چندانی برای واردات شکر از این کشور نداشته باشند؛ از طرف دیگر تولیدکنندگان هندی نیز ترجیح می دهند با توجه به وضعیت موجود، شکر تولیدی خود را در بازارهای داخلی به فروش برسانند. دولت هند نیز برای کنترل قیمت شکر و سایر محصولات کشاورزی در این کشور دست به کار شده است و انتظار می رود با افزایش تعرفه های صادرات، در جهت تامین نیاز بازار داخلی گام بردارد.این وضعیت می تواند راه را برای افزایش قیمت جهانی شکر خام در روزهای آتی فراهم سازد.بهای شکر تصفیه شده در بازار بمبئی از ابتدای ماه ژوئن تاکنون بیش از 26 درصد رشد داشته است. روند صعودی قیمت این محصول در اولین روزهای معاملاتی ماه آگوست نیز ادامه یافته و هم اکنون هر تن شکر خام در بورس کالای هند 640 دلار معامله می شود که این رقم بالاترین قیمت عمده فروشی شکر سفید در بازارهای هند از دسامبر 2010 تاکنون به شمار می رود. تداوم روند خشکسالی در هند می تواند حتی قیمت ها را از میزان کنونی نیز بالاتر ببرد.نارندا مورکامبی مدیرعامل شرکت شری رنوکا شوگرز که یکی از سه تولیدکننده بزرگ شکر در هند محسوب می شود روز جمعه در گفتگو با خبرنگار بلومبرگ در این رابطه اظهار داشت: "بارش های موسمی در مناطق اصلی کشت نیشکر در هند کاهش چشمگیری داشته است و مسلماً در صورت ادامه این روند دولت باید اقدامات مقتضی را در جهت کاهش صادرات شکر و تامین نیاز مردم هند انجام دهد. اگر دولت صادرات شکر را محدود کند، آنگاه غیبت هند در بازارهای جهانی شکر بیش از پیش احساس خواهد شد و این مسئله می تواند بازارهای عمده این محصول به ویژه بازارهای آسیایی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد."هفته گذشته بهای شکر خام بیش از 6 درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافت و این محصول حتی به کمترین قیمت خود در یک ماه اخیر نیز رسید. افزایش عرضه شکر خام از سوی برزیل، بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان، فشار زیادی را بر قیمت جهانی شکر وارد کرده است. اما در این هفته با توجه به شدت گرفتن احتمال کاهش صادرات شکر از سوی هند، به نظر می رسد روند کاهش قیمت ها متوقف یا حداقل کندتر شود.
بر اساس آخرین خبرهای رسیده بازار معاملات آتی ICE، بهای شکر خام در ساعت 10 صبح به وقت گرینویچ 21.97 سنت در هر پوند بوده است که نسبت به روز جمعه 0.14 درصد کاهش را نشان می دهد.

کد خبر 20313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =