منابع هندی اعلام کردند ایران در جریان سفر اخیر نخست وزیر هند به تهران پیشنهاد خرید سالانه ۲ میلیون تن گندم از این کشور بر اساس قراردادی بلندمدت را مطرح کرده و دهلی‌نو هم اکنون در حال بررسی این پیشنهاد است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه هند اعلام کرد در جریان سفر اخیر نخست وزیر هند به تهران که در چارچوب نشست سران غیرمتعهدها برگزار شد مقامات ایران خواستار خریداری گندم این کشور بر اساس قراردادی بلندمدت شده اند.

بر اساس این گزارش، ایران با هدف پر کردن ذخایر استراتژیک خود و در حالی که خشکسالی شدید تولید جهانی گندم را تهدید می کند از آمادگی خود برای خرید سالانه 2 میلیون تن گندم از هند خبر داده است.

مشخص نیست ایران خواستار قرارداد چند ساله با هند در این زمینه شده است اما منابع هندی می گویند کشورشان تا سه سال آینده می تواند سالانه 2 میلیون تن گندم صادر کند.

بر این اساس، ایران تاکید دارد قرارداد مربوط بین دو دولت امضا شود و پول آن از محل ذخایر ارزی ایران به روپیه در بانک های هندی پرداخت شود. دولت هند در حال بررسی پیشنهاد ایران است.

ایران و هند مکانیسمی را برای پرداخت پول نفت ایران تنظیم کرده اند که بر اساس آن 45 درصد پول نفت صادراتی ایران به روپیه در بانک های هندی سپرده گذاری می شود.

به عقیده تحلیلگران ، پیشنهاد ایران برای خرید بلند مدت گندم از هند به نفع این کشور است زیرا با این کار هم می تواند امنیت غذایی خود را در برابر تحریم های غرب تضمین کند و هم از تبعات خشکسالی در آمریکا و دیگر نقاط جهان در امان بماند.
کد خبر 20747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =