رئیس اتحادیه باغداران ایران گفت: باغداران ایران در عمل به شعار «تولید ملی» با مضاعف کردن تلاش خود امسال با افزایش دو میلیون تنی، رکورد 20 میلیون تنی تولید محصولات باغی را به ثبت رساندند.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه رمز موفقیت بخش باغداری در سال جاری چه بوده است، اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری نوید مناسبی برای کشاورزان بود و آنها احساس کردند دوباره بوی پیام‌های اول انقلاب به مشام می‌رسد.

رئیس اتحادیه باغداران ایران افزود: در سالهای اول انقلاب تولید و کشاورزی محور توسعه معرفی شد و در برنامه پنجم توسعه نیز به آن تأکید شد اما طی سالهای گذشته به این پیام‌ها و شعارها عمل نشد.

وی افزود: با شنیدن این پیام‌ها کشاورزان که به شدت به پیام‌های رهبری اعتقاد دارند تلاش خود را مضاعف کردند و اکنون ثمره این تلاش را می‌بینند.

شادلو افزود: کارشناسان هم مسیر علمی را به کشاورزان ارائه کردند و در سایه رعایت این دستور‌العمل‌ها از سوی باغداران امسال افزایش 35 درصدی تولید محصولات باغی را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی افزود: امسال 3.5 میلیون تن سیب در کشور تولید شد که با در نظر گرفتن مصرف استاندارد جهانی یک میلیون تن آن باید صادر شود.

وی همچنین وضعیت تولید سایر محصولات باغی را بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: تولید نخیلات کشور در وضعیت بسیار مناسبی است و نسبت به سال گذشته عملکرد و کیفیت بهتری دارد.

*افزایش 20 درصدی تولید پسته در سال جاری

شادلو همچنین از افزایش 20 درصدی تولید پسته در سال جاری خبر داد و گفت: تولید امسال علاوه بر اینکه از نظر کمیت افزایش داشته کمیت بهتری هم دارد.

شادلو همچنین گفت: در حال حاضر تمام میوه‌های مصرفی، تولید داخل است و  محدودیت قانونی هم برای آن در نظر گرفته شده است اما در برخی موارد به صورت غیرقانونی شاهد میوه‌های لوکس در بازار هستیم که با عدم استقبال مردم مواجه می‌شود.

*امسال نیازی به واردات سیب و مرکبات نیست حتی برای شب عید

وی پیش‌بینی کرد با توجه به وضعیت خوب تولید مرکبات و سیب امسال هیچ نیازی به واردات اینگونه محصولات حتی در زمان شب عید نباشد.

رئیس اتحادیه باغداران ایران گفت: در حال حاضر بخش تولید کشاورزی 98 درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تولید‌کنندگان برای عمل به منویات مقام معظم رهبری به رغم مشکلات زیاد بعد از هدفمندی یارانه‌ها و یا بالا رفتن قیمت ارز که برای آنها مشکلاتی ایجاد شد اما همچنان به تلاش خود با موفقیت ادامه می‌دهند.

*رشد 35 درصدی تولید محصولات باغی

وی ادامه داد: در سایه این تلاش‌ها تولید محصولات باغی کشور  35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

شادلو خاطرنشان کرد: به دلیل عدم نظارت بر توزیع و قیمت در بازار در بسیاری موارد کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و تولید آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس اتحادیه باغداران ایران تصریح کرد: در صورتی که طرح انتزاع وظایف کشاورزی به تصویب نهایی برسد بسیاری از مشکلات توزیع در بازار محصولات کشاورزی نیز برطرف خواهد شد.

کد خبر 21175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =