در پی اعلام خبر ممنوعیت صادرات مجدد کالاهای وارداتی با ارز مرجع، معاون کل سازمان توسعه تجارت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته گذشته رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از مصوبه‌ای در دولت خبر داد که براساس آن صادرات مجدد کالاهایی که با ارز مرجع وارد شده‌اند ممنوع شده است.

به گفته سیدجواد تقوی براساس این مصوبه که به درخواست سازمان حمایت بوده حتی صادرات کالاهایی که بخشی از آن‌ها با ارز مرجع وارد شده ممنوع شده است.

بر این اساس صادرات کالاهایی مانند بیسکوئیت، شکلات، نوشابه و امثال آن که از مواد اولیه مانند شیر خشک، شکر یا گندم وارداتی با ارز مرجع در ساخت آن استفاده شده به شکل کلی ممنوع است، مگر این‌که مابه التفاوت نرخ ارز مرجع با ارز مبادله‌ای یا آزاد در مواد استفاده شده در تولید این کالاها توسط تولیدکننده پرداخت شود.

در واکنش به این موضوع، معاون کل سازمان توسعه تجارت به خبرنگار ایسنا گفت: ظاهرا این مصوبه براساس درخواست سازمان حمایت بوده است اما نباید در روند صادرات خلل ایجاد کند.

کیومرث فتح الله کرمانشاهی با اشاره به این‌که بسیاری از صادرکنندگان محصولات غذایی در داخل از مواد اولیه وارداتی با ارز مرجع استفاده می‌کنند، ادامه داد: تمام صادرکنندگان شیرینی و شکلات تحت تاثیر این مصوبه قرار می‌گیرند، درحالی که مواد غذایی و شیرینی و شکلات بخش قابل توجهی از صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که نباید صادرات غیر نفتی در شرایط کنونی کوچکترین آسیبی ببیند ادامه داد: قرار شد به زودی در سازمان توسعه تجارت راه حلی برای این مشکل پیدا شود چرا که در غیر این صورت صادرکنندگان با زیان مواجه خواهند شد.

او با تاکید بر اینکه صادرات باعث ایجاد اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی ومحکم‌تر شدن اقتصاد کشورمی‌شود، گفت: مصوبه جدید نباید منعی برای صادرات کالاها ایجاد کند، بلکه نهایتا باید درباره درصدی از کالاها که بخشی از مواد اولیه آنها وارداتی است به گونه‌ای اقدام شود که به عنوان مثال مابه‌التفاوت ارزش آن بخش از کالا با نرخ ارز مرجع و نرخ ارز آزاد از صادرکننده دریافت شود.

به گفته کرمانشاهی قرار است این موضوع در جلسه مشترکی میان سازمان حمایت، سازمان توسعه تجارت وگمرک بررسی شود.

کد خبر 21271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =