سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، بیش از 45000 رکورد موجودی کالاهای اساسی و ضروری مردم را در سراسر کشور دریافت، ثبت و کنترل شده است.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی در انبارها را در حال حاضر مناسب ارزیابی کرد و گفت: با اقدامات کنترلی انجام شده و همکاری و تعاملات مثبت انبار و سردخانه‌داران و اتحادیه‌های ذیربط در حال حاضر هر گونه افزایش و کاهش ذخایر کالاهای اساسی و ضروری موجود در انبارها به مسوولین تنظیم بازار منعکس در سراسر کشور و سریعا مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

قاسمی با اشاره به آمارها و ارقام موجود عنوان کرد:‌ از ابتدای مهر ماه تاکنون بیش از 45000 رکورد موجودی کالاهای مشمول از قبیل روغن نباتی، قند و شکر، حبوبات، برنج، ماکارونی، چای، آهن آلات، سیمان خاکستری، لاستیک، میوه و صیفی‌جات، گوشت مرغ و قرمز، نهادهای دامی‌ و پودر شوینده و ... توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور دریافت، ثبت و کنترل شده است.

به گفته وی، میزان تناژ موجودی کالاهای اساسی از اول مهر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل از حدود شش درصد کاهش برخوردار بوده و صد درصد رشد موجودی انبارها مربوط به خرما، جو، سیب درختی، گوشت قرمز و مرغ منجمد است.

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بالاترین رقم موجودی در انبارها و باراندازها در گروه مواد غذایی مربوط به روغن خام، در گروه محصولات کشاورزی مربوط به کنجاله سویا و ذرت و همچنین در گروه کالاهای غیر فلزی مربوط به لاستیک خودروی سواری است، ضمن این که در گروه محصولات فلزی نیز ورق فولادی بالاترین میزان موجودی را دارد.

وی تصریح کرد:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد از حدود 1048 سردخانه فعال و رسمی در کشور که موجودی میوه‌های مشمول را اعلام کرده‌ه‌اند میوه‌های سیب درختی و نارنگی همه تولید داخل بوده و نوع وارداتی آن در این مراکز گزارش نشده است.

قاسمی این موضوع را نیز گفت که براساس بازرسی‌های انجام شده از انبارها وسردخانه‌های کشور طی شش ماهه اول سال جاری تنها شش درصد بنگاه‌های مورد بازرسی متخلف شناخته شده‌اند.

قاسمی ادامه داد: طی این مدت به طور متوسط هر مرگز نگهداری کالاهای ضروری بیش از سه بار بازرسی و مورد سرکشی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین گفت: جمعا 1462 مورد تخلف عدم اعلام موجودی و یک مورد تخلف اختفا مربوط به روغن نباتی مایع و شش مورد تخلف احتکار مربوط به روغن نباتی مایع، قند، برنج و مرغ گرم و سیمان پاکتی کشف و در نتیجه 913 متخلف با پرونده تخلف به ارزش کالایی 290 میلیارد ریال تشکیل وبه ادارات کل تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی ارسال شده است.

وی افزود: بیشترین پرونده‌های متشکله در این بازه زمانی مربوط به استان‌های خوزستان، فارس و البرز و بیشترین تخلفات کشف شده نیز به هشت کالا به ترتیب برنج، انواع روغن نباتی، رب گوجه فرنگی، پودر شوینده، قند و شکر، سیمان پاکتی و ماکارونی است

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این موضوع را نیز گفت که عرضه کنندگان کالا و واحدهای صنفی حق ندارند به بهانه نوسانات نرخ ارز و یا احتمال تغییر قیمت، کالاهای گذشته خود را از سطح ویترین و فروشگاه جمع‌آوری و از توزیع آن خودداری و یا به قیمت دلخواه و سود غیر مجاز آن را عرضه کنند.

وی همچنین خطاب به فروشندگان گفت: حتما نمونه کالای موجود در انبار را جهت فروش در معرض دید گذاشته و به اطلاع مصرف کنندگان برسانند وگرنه در صورت دریافت گزارش مردمی و کنترل انبار توسط بازرسان و مشاهده تخلف نسبت به معرفی فرد خاطی به تعزیرات حکومتی اقدام می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: در قانون مجازات فعلی کشور برای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور و همچنین اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی و احتکار و پیش خرید فراوان مورد نیاز عامه به منظور کمبود مجازات سنگین و غیر قابل تعلیق و تخفیف در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد افراد سودجو قبل از این‌که تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند و ابزار پشیمانی کنند باید به عواقب هر گونه اقدام خلاف قانون خود بیندیشند.

کد خبر 21362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =