دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران با اشاره به شکست طرح ملی تولید نانهای تمام اتوماتیک گفت: در بودجه سال 1386 هزار میلیارد تومان به علاوه 500 میلیون دلار برای اجرای این طرح اختصاص یافت. با این وجود اجرای این طرح هیچ دستاوردی نداشته است.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نفوذ برخی شرکت‌های خارجی به سازمانهای شبه دولتی در زمان اجرای طرح ملی تولید نانهای تمام اتوماتیک گفت: وضعیت به گونه‌ای شد که برخی شرکت‌های خارجی با تبانی ماشین‌آلات خود را با قیمت‌های بسیار بالاتر به برخی متقاضیان داخلی فروختند. به عنوان مثال یک شرکت آلمانی ماشین‌آلات خود را در ایران 3.5 میلیون یورو عرضه کرده بود، در حالی که این قیمت در لبنان 1.5 میلیون یورو بود.

او با اشاره به این‌که بودجه اختصاص یافته در سال 1386 به طرح ملی تولید نانهای تمام اتوماتیک هزینه شد اما در عمل هیچ فایده‌ای نداشت، گفت: کارخانه تولید نان صنعتی در این مدت ساخته نشد و اگر هم راه‌اندازی شد، موفق نبود.

زرگران با اشاره به این‌که ماشین‌آلات تولید نانهای صنعتی توسط افرادی وارد شد که توانایی اجرای این کار را نداشتند، گفت: به عنوان مثال طرح نان صنعتی در شهری به اجرا درآمد که اداره گاز آن شهرستان اعلام کرد که تا مدت دو سال گازی به آن واحد نمی‌دهد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران با اشاره به هدر رفت سرمایه‌های ملی در جریان اجرای طرح تولید نانهای صنعتی گفت: در حال حاضر تولید لواش به روش صنعتی بیشترین صرفه اقتصادی را دارد اما تاکنون در این حوزه هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

پیشتر نیز محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمنهای صنایع غذایی گفته بود که در سالیان گذشته حدود نیم میلیارد دلار انواع تجهیزات تولید نان صنعتی وارد کشور شد که هیچ استفاده‌ای هم از آنها نمی‌شود.

کد خبر 21363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =