پاکستان در نهایت با جلب موافقت ایران، یک میلیون تن گندم در یک مبادله پایاپای به این کشور صادر خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از بیزینس ریکوردر، ایران در نهایت با واردات یک میلیون تن گندم با قیمت 300 دلار به ازای هر تن از پاکستان به عنوان بخشی از مبادله پایاپای میان 2 کشور موافقت کرد.

احمد بکش لهاری وزیر امنیت و تحقیقات غذایی پاکستان اعلام کرد: بن‌بستی که در این مبادله به وجود آمده بود پایان یافت و بالاخره ایران با واردات یک میلیون تن گندم از پاکستان در ماه آینده میلادی موافقت کرد.

وی با توضیح اینکه شرکت خدمات کشاورزی پاکستان مقدمات لازم در این زمینه را انجام خواهد داد، افزود: ایران پس از جمع‌آوری نمونه‌های گندم در هفته نخست ماه جاری و بررسی آلودگی این گندم به بیماری قارچی «سیاهک هندی»، با واردات این گندم موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، ایران پیش از این در جریان سفر نمایندگان پاکستانی به تهران در 26 آوریل نسبت به واردات گندم از این کشور به علت وجود بیماری قارچی «سیاهک هندی» تمایل نشان نداده بود.

مقامات پاکستان با اذعان بر وجود این بیماری در گندم‌های این کشور، میزان این آلودگی را 0.3 درصد اعلام می‌کنند و این میزان را برای سلامت انسان مضر نمی‌دانند. به گفته این مقامات این میزان آلودگی  در استاندارهای بین‌المللی پذیرفته شده است. ایران پیش از این خواستار گندم کاملا عاری از این بیماری شده بود.

بر اساس توافقات 2 کشور، ایران در برابر واردات گندم به پاکستان کود شیمیایی و سنگ آهن صادر خواهد کرد.

لهاری تصریح کرد: پاکستان با مازاد گندم ذخیره برابر با 1.5 میلیون تن روبرو است و حتی پس از صادرات یک میلیون تن به ایران 500 هزار تن گندم اضافی خواهد داشت.

کد خبر 21696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =