معاون ایدرو گفت: ظرفیت اسمی کارخانه‌های قندوشکر کشور 2.6 میلیون تن است در حالی که میزان تولید این کارخانه‌ها از 1.3 میلیون تن در سال فراتر نمی‌رود؛ لیکن با نوسازی و بازسازی ماشین آلات و ارتقای بهره‌وری در این شرکت‌ها می‌توان تولید آنها را به ظرفیت اسمی نزدیک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون توسعه تولید و نوسازی صنایع ایدرو با بیان این مطلب افزود: با نوسازی 35 کارخانه قندوشکر چغندری و 9 کارخانه نیشکری، امکان تامین مصرف کشور که سالانه حدود 2.2 میلیون تن است وجود دارد و از واردات بی نیاز خواهیم شد.

محمدعلی وفایی با تاکید بر این که نوسازی صنایع کشور یکی از تکالیف و ماموریت‌های مهم ایدرو است، ادامه داد: مطالعات گسترده‌ای برای نوسازی و ارتقای بهره‌وری صنایع مختلف در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام گرفته که از جمله آن می‌توان به تدوین طرح جامع نوسازی صنایع قطعه‌سازی کشور، طرح نوسازی صنعت لاستیک، صنعت نساجی و صنعت چوب و کاغذ اشاره کرد.

وی تصریح کرد: طرح تعویض الکتروموتورهای فرسوده صنایع کشور که موجب کاهش مصرف انرژی صنایع به میزان هزار مگاوات خواهد شد از جمله مهمترین طرح هایی است که ایدرو تدوین کرده و به دنیال تامین منابع مالی مورد نیاز آن هستیم.

معاون توسعه تولید و نوسازی صنایع ایدرو با بیان این که تاکنون اقدامات گسترده‌ای برای بازسازی و نوسازی صنایع مختلف کشور در ایدرو به انجام رسیده خاطرنشان کرد: نوسازی و بازسازی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، شرکت نساجی بافت بلوچ و نساجی قائم‌شهر از مهمترین اقدامات ایدرو در سالهای اخیر بوده و برای سال آینده نیز برنامه گسترده ای تدوین شده که در صورت تامین و تصویب منابع مالی آن در دولت و مجلس، به انجام خواهد رسید.

وفایی همچنین از گنجانده شدن پیشنهاد ایدرو در پیش نویس لایحه حمایت از تولید خبر داد و اظهار داشت: طبق این بند مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح اصلاح، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی موجود را با رویکرد جایگزینی ماشین آلات قدیمی و بهره گیری از اتوماسیون صنعتی تدوین کند به گونه‌ای که میزان بهره‌وری کل عوامل تولید تا 10 درصد افزایش یابد و واحدهای تولیدی اعم از دولتی یا خصوصی نیز در این طرح به ازای هر 20درصد افزایش تولید، مشمول 5 درصد تخفیف مالیات بر درآمد خواهند شد.

به گفته وی در صورت تصویب این طرح در مجلس و تامین منابع مالی مورد نیاز آن، یکی از جامع ترین برنامه های نوسازی و بازسازی صنایع کشور با تمرکز بر تولید صادرات محور، کلید خواهد خورد.

کد خبر 21803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =