۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
صنایع  غذایی> مجری طرح توسعه زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اروپاییان سالانه ۲۵۰ هزار تن روغن تفاله تولید می کنند ، گفت: برخی از واردکنندگان این روغن بی کیفیت را به عنوان روغن زیتون وارد کشور می کنند.

رمضان ملک رودی  افزود : جمهوری اسلامی  ایران برای جلوگیری از تولید این روغن تفاله ناسالم در شورای بین المللی زیتون پیشنهاد داد که اروپائیان این روغن را که روغن پومس نام دارد در بازار معامله نکنند.
وی گفت: پیشنهاد توقف عرضه روغن تفاله زیتون در بازارهای جهانی دوبار در شورای بین المللی زیتون مطرح و بررسی شد تا اینکه در اواخر آبان امسال در نشست اعضای این شورا در مادرید اسپانیا با آن موافقت و قرار شد این روغن دیگر در بازار معامله نشود.
مجری طرح توسعه زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: این روغن ارزش غذایی و دارویی ندارد و متأسفانه برخی از وارد کنندگان روغن پومس را به عنوان روغن زیتون درجه یک وارد می کنند.
ملک رودی گفت: واردات روغن تفاله یا روغن پومس به کشور از راه های غیرقانونی انجام می شود و روغن زیتونی که از مرزهای رسمی بازرگانی وارد می شود تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد است.
وی افزود: برای آشنایی کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد با روغن زیتون سالم و با کیفیت کارگروه های آموزشی برگزار کردیم و قرار است همکاری و هماهنگی های بیشتری بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت و سازمان ملی استاندارد برای اجرای استاندارد کیفیت روغن زیتون انجام شود.
مجری طرح توسعه زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: سازمان ملی استاندارد روغن هایی را که از مبادی قانونی وارد کشور می شود از لحاظ کیفیت کنترل می کند و این روغن ها معمولاً برچسب استاندارد دارند.
ملک رودی افزود: براساس استانداردهای موجود روغن زیتون از لحاظ کیفیت به چند درجه تقسیم می شود و درجه یک یا فرابکر که میزان اسیدیته آن از هشت دهم کمتر است و پس از آن روغن زیتون بکر با اسیدتیه دو که از لحاظ خصوصیات میوه ای کیفیت پایین تری دارد و روغن زیتون درجه 3 که در گروه روغن بکر است.
وی گفت: به جز این سه گروه برخی از روغن های زیتون وارداتی که آلودگی دارد پس از تصفیه به عنوان روغن پومس عرضه می شود.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما
کد خبر 21e5fabc4718448bb5fa8bb6a6a69f58

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =