مواد غذایی> سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل اعلام کرد که نگرانی های مربوط به شرایط نامساعد جوی، میانگین هزینه مواد غذایی در ماه اکتبر (مهر ماه)  را در مقایسه با ماه پیش ۳و ۹ دهم درصد افزایش داده است.

 سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل'فائو' با انتشار گزارش ماهانه خود اعلام کرد که نگرانی های مربوط به شرایط جوی نامساعد بخصوص در رابطه با تولید شکر و روغن نخل منجر به بالا رفتن محسوس هزینه های تولید مواد غذایی شده است.

بر اساس همین گزارش، در فاصله ماه سپتامبر تا اکتبر ۳ و ۹ دهم درصد بر شاخص میانگین کلی هزینه های غذایی افزوده شده و این شاخص را به ۱۶۲ واحد رسانده است که هنوز نزدیک به ۱۶ درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته پایین تر است.

این نهاد بین المللی در گزارش ماهانه سپتامبر خود شاخص هزینه های مواد غذایی را پایین ترین حد خود در ۷ سال گذشته اعلام کرده بود.

فائو در عین حال با پیش بینی تولید مجموع ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تن غلات در سال جاری اعلام کرد که این رقم ۱/ ۱۱ و یک دهم درصد نسبت به تولید سال گذشته پایین تر خواهد بود.

با این همه سازمان خواربار وکشاورزی ابراز خوش بینی کرده است که ذخیره غلات در سال جاری همچنان در سطح خوبی باقی خواهند ماند و هنوز بالاترین میزان ذخیره در ۱۵ سال گذشته محسوب می شود.

میانگین هزینه های شکر و مشتقات آن در این ماه ۱۷ و ۲ دهم در صد، روغن گیاهی ۶ و ۲ دهم در صد و هزینه مواد لبنی ۹ و ۴ دهم در صد نسبت به ماه پیش افزایش داشته اند، اما میانگین قیمت گوشت در بازارهای جهان ثابت مانده است.

انتشارات گازهای گلخانه‌ای در جو طی 50 سال گذشته با افزایش دوبرابری روبه‌رو بوده است که در صورت عدم تلاش برای تغییر، این مقدار تا سال 2050، 30 درصد دیگر نیز افزایش می‌یابد.

انتشار اینفوگرافی "خاک کمکی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی"


به گزارش ایانا، البته این تنها گزارش روز فائو در ارتباط با وضعیت غذا و هزینه تمام شده آن در دنیا نبوده است، بلکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آخرین ماه از سال جهانی خاک، اینفوگرافی "خاک کمکی برای مبارزه با تغییرات اقلمی" را نیز منتشر کرد و در این اینفوگرافی تأکید کرده است که خاک‌ها با ارائه نقش کلیدی در چرخه کربن، قادر به مبارزه با تغییرات اقلیمی و کند کردن روند این تغییرات هستند.

اینفوگرافی حاوی این نکته است که خاک سالم بزرگ‌ترین منبع کربن زمین را فراهم می‌کند و زمانی که مدیریت پایدار صورت گیرد، خاک با ذخیره کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو نقش مهمی را در کاهش تغییرات اقلیمی بازی می‌کند.

مدیریت ضعیف خاک و کشت از طریق شیوه‌های کشاورزی ناپایدار، کربن خاک را به شکل دی‌اکسیدکربن در جو منتشر می‌کند که می‌تواند باعث تغییرات آب و هوایی شود.

این یک واقعیت است که تغییرات آب و هوایی یک تهدید جدی برای امنیت جهانی غذا است و انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشاورزی، جنگلداری و شیلات طی 50 سال گذشته دوبرابر شده است و اگر تلاش برای کاهش آن صورت نگیرد، تا سال 2050 میزان گازهای گلخانه‌ای 30 درصد دیگر نیز افزایش می‌یابد.

منبع:ایانا
کد خبر 226a41da5ed8439ca7519337cc468e54

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =