رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماکن عمومی وزارت بهداشت گفت: گزارش اولیه نظارت بر مواد غذایی بازار در طرح نوروزی ۲۰ اسفند آماده می‌شود. مردم اگر شکایتی از آلودگی پسته و آجیل‌ها دارند با ۱۴۹۰ تماس بگیرند. آزمایش تأیید سم افلاتوکسین در پسته ۴۵ روز طول می‌کشد و اگر مردم از این مسائل آگاه نیستند، رسانه‌ها مقصرند.

رضا غلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در پاسخ به این پرسش که با توجه به گرانی آجیل و خشکبار و امکان توزیع آجیل های کهنه و مسموم که حاوی سموم قارچی مانند افلاتوکسین هسند، وزارت بهداشت چه اقدامی برای کنترل و جلوگیری ازا این مسئله انجام داده است، توضیح داد: همکاران ما و مأموران بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی طرح ویژه نظارت بسیج نوروزی را از اول اسفند آغاز کرده‌اند و تا 15 فروردین ادامه دارد.

وی گفت: این طرح از اول اسفند آغاز شده و نظارت بر آجیل فروشی‌ها هم جزو آن است، الان آماری از میزان توزیع آجیل‌های آلوده و حاوی سموم از جمله سم آفلاتوکسین نداریم اما گزارش اولیه این نظارتها حدود 20 اسفند اعلام می‌شود.

غلامی در پاسخ به این پرسش که آیا اعلام این گزارش در 20 اسفند دیر نیست چون تا آن زمان اکثر مردم خریدهای خود را بدون اطلاع از میزان آلودگی کالاها انجام داده‌اند،‌گفت: قبل از این موضوع اگر لازم باشد به مردم هشدار بدهیم، روابط عمومی دانشگاههای علوم پزشکی هر استان مسئول هستند که هشدارهای لازم را در مورد کالاهای عرضه شده در منطقه خود در رسانه‌های محلی اعلام کنند.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس مبنی بر اینکه حالا که دانشگاههای علوم پزشکی هشداری نداده‌اند، به منزله این است که همه آجیل‌های توزیعی در بازار سالم هستند و مشکلی نیست، گفت:‌ همان طور که گفتم اگر لازم به هشدار باشد،دانشگاههای علوم پزشکی اقدام قانونی را انجام می‌دهند.

وی گفت: در عین حال خود مردم هم می‌‌توانند از ظاهر آجیل به کهنه بودن آن پی ببرند در این صورت باید مورد را به شماره 1490 گزارش کنند و کد پیگیری دریافت کنند تا به آ‌ن رسیدگی شود.

 

آزمایش سم افلاتوکسین در پسته ۴۵ روز طول می‌کشد

 وی در پاسخ به این پرسش که مراحل رسیدگی و تشخیص آلودگی آجیل‌ها از جمله پسته چقدر طول می‌کشد، گفت: انجام آزمایشهای شیمیایی بر روی این اقلام حداقل 20 روز طول می‌کشد و اگر بخواهیم در مورد سم خطرناک افلاتوکسین در آجیل‌ها بررسی کنیم، حداقل به 45 روز زمان برای مشخص شدن، جواب آزمایش وقت نیاز هست.

غلامی ادامه داد: مردم باید این مسائل را بدانند و اگر اطلاعات مردم در این زمینه کافی نیست و هنوز پسته و آجیل‌های آلوده در بازار توزیع می‌شود، مقصر رسانه‌ها هستند.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که تقصیر رسانه‌ها چیست چون همین الان که به عنوان یک رسانه با شما تماس گرفته شده است شما پاسخ روشنی نمی‌دهید، گفت: همان طور که گفتم نظارت وزارت بهداشت بر اماکن عمومی از جمله آجیل فروشی‌ها در تمام طول سال وجود دارد و در ایام نوروز هم از اول اسفند تا 15 فروردین تشدید می‌شود و علاوه بر آجیل فروشی‌ها که تأکید زیادی روی آن داریم بر مسائل دیگری مانند شیرینی فروشی‌ها، آرایشگاهها، تفرجگاهها هم باید نظارت کنیم.

غلامی اضافه کرد: در مورد سم افلاتوکسین در پسته‌ها و آجیل‌ها نه تنها مردم بلکه کارشناسان بهداشتی نیز نمی‌توانند مسئله را تشخیص دهند مگر اینکه در آزمایشگاه آزمایش شود که نتیجه این آزمایش هم حداقل 45 روز طول می‌کشد.

 

حداقل ۲۰ درصد آجیل‌ها آلودگی دارند

 وی گفت: اگر آمار بخواهید باید بگویم که نتیجه بررسی های وزارت بهداشت در طول سال نشان می دهد که حدود 20 درصد آجیل‌های موجود در بازار اعم از بسته‌بندی و فله آلوده هستند و مرد نباید آنها را خریداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که با توجه به احتکار پسته و آجیل‌ها در انبارها و نبود نطارت بر شرایط نگهداری آنها از جمله وجود رطوبت بالا این میزان آلودگی افزایش نیافته است ادامه داد: صحبت شما درست است و شرایط بد نگهداری از جمله رطوبت بالا در صورتی که سم افلاتوکسین در محموله وجود داشته باشد باعث گسترش آن می‌شود و ما هر کجا با این موارد برخورد کنیم، طبق قانون با آن برخورد می‌کنیم.

 

جمع آوری آجیل‌های مسموم نیاز به حکم قضایی دارد

 غلامی در پاسخ به این پرسش فارس که پس شما فقط در جاهایی که مردم شکایت کنند با مورد برخورد می‌کنید و در این صورت برخورد شما جمع آوری آن محموله است، توضیح داد: نه خیر ما مورد را به دستگاه قضایی برای اجازه برخورد گزارش می کنیم و منتظر حکم قضایی برای جمع آوری می‌مانیم و اگر حکم قضایی آمد با پیگیری منشأ محموله و سریال آن اگر هنوز در بازار باشد، بقیه محموله‌ها را جمع آوری می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات عرضه شده در نمایشگاههای بهاره مورد تأیید وزارت بهداشت هستند چون دیده شده که بسیاری از آجیل‌هایی که در این نمایشگاهها عرضه می‌شود، ظاهر نامناسبی دارند،گفت: اگر نمایشگاهها مجوز قانونی داشته باشند و از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مجوز داشته باشند، معنای آن این است که محصولات آن مورد تأیید است اگر چه امکان بررسی تمام محصولات آن امکانپذیر نباشد.

 

آجیل کهنه بود، نخرید

 غلامی گفت: در این مورد تنها توصیه ما به مردم این است که تا جایی ممکن آجیل و از جمله پسته‌ها از فروشگاههای معتبر و تا جایی ممکن آجیل‌های بسته بندی خریداری کنند و اگر متوجه شدند رنگ آجیل نامناسبت است یا رطوبت دارد خریداری نکنند و موضوع را به 1490 گزارش کنند تا رسیدگی شود.

کد خبر 22757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =