۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

بازار شیر در جهان به دلایل آب و هوایی و ساختاری تحت تأثیر قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود قیمت آن افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، بازار جهانی شیر در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد. در طول 2 ماه اول سال جاری، بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان جهانی شیر اعم از نیوزیلند، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و آرژانتین که 80% از فروش جهانی شیر را تشکیل می‌دهند شاهد کاهش 2 درصدی(1.5 میلیون تنی) در میزان شیر تولیدی خود بودند. این اظهارات را ژرار یو، اقتصاددان حوزۀ کشاورزی در یکی از موسسات اقتصادی فرانسه به روزنامۀ فیگارو گفته است. این اقتصاددان دلایل این امر را تغییرات آب و هوایی(اعم از خشکسالی، و یا رطوبت بالای محیط) و همچنین تغییرات ساختاری(افزایش قیمت غلات) عنوان کرده است. این در حالی است که میزان تقاضای جهانی برای شیر به خصوص در آسیا، در حال افزایش است و میزان واردات آن به میزان 33% در سال 2012 افزایش یافته است.
ژرار یو می‌افزاید: از آنجایی که انبارها و ذخایر جهانی، پائین‌ترین میزان شیر را داراست، باید شاهد کاهش بیشتر این محصول (تا 4 میلیون تن) در ماههای آینده باشیم. البته باید منتظر فصل بهار در جزایر جنوبی و در کشورهایی همچون نیوزیلند نیز باشیم، فصلی که تولید شیر در این کشورها در اوج خود قرار دارد و نزدیک به یک سوم تولید جهانی را پوشش می‌دهد. ناگفته نماند که باید منتظر بود و دید که آیا باز هم تولید در این کشورها افزایش می‌یابد یا خیر.
در این مدت قیمت شیر در بازارهای جهانی افزایش یافته است.(20% در کره صنعتی در طول یک ماه تا 4.125 یورو در تن) خبری خوب برای بسیاری از کشاورزان و بد برای مصرف‌کنندگان.

کد خبر 23173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =