نشست شورای مشترک بازرگانان ایران و ترکیه صبح امروز شنبه با حضور جودت ییلماز (وزیر توسعه ترکیه)، مهدی غضنفری (وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران)، حمید صافدل (رییس سازمان توسعه تجارت)، محمد نهاوندیان (رئیس اتاق بازرگانی ایران) و تنی چند از فعالان اقتصادی دو کشور در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست وزیر توسعه ترکیه نوسانات نرخ ارز در ایران را دلیلی برای بالا رفتن ریسک تجاری دو کشور دانست ولی در عین حال اعلام کرد که تراز تجاری ایران با ترکیه در سال گذشته مثبت بوده است. بدین معنی که حجم صادرات ایران به ترکیه بیش از واردات آن از این کشور بوده است.

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با انتقاد از محقق نشدن تجارت دو کشور براساس ریال و لیر گفت که انتظارات ایران از ترکیه در زمینه گسترش روابط تجاری بین دو کشور براورده نشده است.

نگرانی وزیر توسعه ترکیه از نوسان نرخ ارز در ایران

وزیر توسعه ترکیه در سخنانی هدف‌گذاری تجارت بین ترکیه و ایران را تا سال 2015 معادل 35 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سال قبل حجم تجارت بین دو کشور بالغ بر 22 میلیارد دلار شد.

جودت ییلماز افزود: درسال قبل واردات ایران از ترکیه به 10 میلیارد دلار و صادرات ایران به ترکیه به 12 میلیارد دلار رسید.

او با اشاره به این‌که مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه در سال 2013 بیشتر شده است، گفت: نوسان نرخ ارز در ایران ریسک تجارت بین ایران و ترکیه را بالا برده است.

وزیر توسعه ترکیه درباره دلیل توقف شهرک صنعت مشترک ایران و ترکیه اظهار کرد:‌ احداث این شهرک با مشکل تامین سوخت و قیمت‌گذاری سوخت مواجه است و قرار است طی مذاکراتی با وزیر نفت ایران مشکل قیمت سوخت تامینی برای این شهرک برطرف شود.

انتقادات غضنفری از عملکرد تجاری ترکیه

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به این‌که انتظارات ایران از ترکیه در زمینه گسترش روابط تجاری بین دو کشور برآورده نشده است گفت: قرار بود تجارت دو کشور براساس ریال و لیر انجام شود که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

مهدی غضنفری ادامه داد: متاسفانه پروژه احداث شهرک صنعتی مشترک ایران وترکیه با وجود وعده‌های داده شده تاکنون به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به این‌که طرف ترک در زمینه امضای توافق نامه تجارت ترجیحی سخت‌گیری می‌کند گفت: حجم تجارت ایران و ترکیه از 1.6 میلیارد دلار در سال 2007 به 5.1 میلیارد دلار در سال 2012 بدون احتساب نفت وگاز رسید که اگر نفت و گاز را نیز محاسبه کنیم این رقم به بیش از 20 میلیارد دلار می رسد.

غضنفری با انتقاد از گسترش نیافتن تعاملات بانکی بین دو کشور اظهار کرد: اگر ترکیه موانع بانکی را بردارد بقیه کارها برای گسترش تجارت ایران و ترکیه خودمان انجام می‌دهیم.

پرداخت 40 میلیارد دلار ارز به واردکنندگان

رییس سازمان توسعه تجارت نیز در سخنانی گفت:‌ بانک مرکزی در سال گذشته بین 35 تا 40 میلیارد دلار ارز به واردکنندگان کالا پردخت کرد.

حمید صافدل با اشاره به این‌که موافقت نامه ترجیحات تجاری ایران و ترکیه به زودی نهایی می‌شود گفت: دو کشور برای رسیدن به حجم تجارت 30 میلیارد دلاری با احتساب نفت و گاز هدف گذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که ترکیه قصد دارد بیشترین معافیت را به محصولات صادراتی کشاورزی ایران بدهد گفت: در تلاش هستیم با تثبیت نرخ ارز ریسک تجارت بین ایران و ترکیه را کاهش دهیم.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین با خودداری از پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره دلایل حذف ارز مرجع واردات کالاهای اساسی گفت: بانک مرکزی باید در این زمینه به صورت شفاف اطلاع رسانی کند.

افزایش حجم تجارت ایران و ترکیه

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: علائمی مبنی بر خروج ایران از شرایط تحریمی مشاهده می‌شود.

محمد نهاوندیان افزود: ایران درحال خروج از شرایط تحریمی بوده و بسیاری از علائم نشان می دهد شرایط جدیدی در فضای تجاری کشور در حال شکل گیری است.

او با اشاره به این‌که در فضای جدید تجاری کشورهایی که هم اکنون با ایران روابط خوبی دارند در اولویت همکاری قرار خواهند گرفت، گفت: اخیرا در نشستی در قطر نسبت به تشدید تحریم‌ها علیه ایران و آسیب تحریم‌ها به کشورهای دیگر اعتراض شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به ثبت بیش از 1400 شرکت ایرانی در ترکیه گفت: حجم تجارت ایران و ترکیه در دو ماهه نخست سال 2013 به ترتیب چهار و هشت درصد افزایش یافت که این نشان دهنده بی تاثیر بودن تحریم‌ها بر روابط تجاری دو کشور است.

کد خبر 23310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =