در حالی که این روزها شاهد کمبود کره در بازار هستیم رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران این موضوع را تایید کرده و بیان می کند که مشکل کمبود کره و قیمت روغن در بازار حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یدالله صادقی - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - از برگزاری طرح رحمت به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب خبر داده و اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت پایش و نظارت بر بازار است که در این راستا از مسیر واردات تا تولید، پخش و عرضه کالا در راستای تنظیم بازار را مورد رصد قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که پایش و نظارت بر بازار یکی از مهمترین ابعاد وظایف این سازمان است گفت:‌ اساسا با ورود به ماه رجب و سپس ماه شعبان بازار باید برای تامین کالا و تنظیم بازار ماه مبارک رمضان مهیا شود.زیرا در این ماه تقاضا نسبت به سایر ماه‌های دیگر افزایش می‌یابد.

صادقی با بیان این‌که طرح رحمت کسب آمادگی برای پوشش دادن نیازهای مردم در زمینه کالاهای اساسی است خاطرنشان کرد: در راستای این طرح در نیمه دوم ماه شعبان و دهه اول ماه مبارک رمضان نمایشگاهی برگزار می‌شود این نمایشگاه در راستای تنظیم کالاهای اساسی است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، با توجه به نوسانات قیمت‌ها به دلیل تصمیم گیری‌ها در زمینه نرخ ارز مرجع وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای طرح رحمت را پیشنهاد داد که در این طرح تولید، واردات، پخش و توزیع کالاها کنترل می‌شود و تخلفات در این مسیر را شناسایی می کند.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع تدارک بازار به خصوص در زمینه تامین ارز کالاهای وارداتی از طریق دولت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل پیگیری می شود.

صادقی با بیان این‌که به موازات این طرح، طرح نظارتی نیز انجام می‌شود تصریح کرد: این طرح نظارتی شامل کالاهای مختلف می‌شود این درحالی است که طرح اول صرفا کالاهای وارداتی را در نظر دارد.

سازمان حمایت صرفا سیاست گذار و برنامه ریز است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا سازمان حمایت نیز دراین طرح نظارتی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همکاری می‌کند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سیاست گذار و برنامه ریز است از این رو تمام نظارت‌ها توسط بازرسین سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها انجام می‌شود.خود سازمان حمایت نقشی بر برخورد با متخلفین ندارد مگر ماموریت ویژه‌ای بر عهده داشته باشد.

وی ادامه داد‌: در طرح رحمت قرار نیست که طرف تقاضا تحریک شده و مراکزی برای عرضه مستقیم کالا دایر شود بلکه در این طرح بیشتر می خواهیم مشکلات مردم به طرف عرضه رصد شود.

صادقی با بیان این‌که این طرح بیشتر شامل مواد غذایی وارداتی و تولید داخل است، گفت: همچنین در این طرح ورود مواد اولیه به کارخانه‌ها، ورود به بازار، کنترل قیمت‌ها، میزان نگهداری کالاها در انبارها، نظارت بر عملکرد شرکت‌های پخش کالا به عنوان واسطه، نظارت بر انبارها، توزیع و عرضه کالا توسط خرده فروشان رصد می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که آیا در این طرح به واردات کالاهای اساسی ارز مرجع تعلق می گیرد یا خیر؟ بیان کرد: تولیدکنندگان گلایه مند هستند که فرایند تخصیص و انتقال ارز با توجه به مجموعه شرایط فعلی با مشکل مواجه‌اند و باید هماهنگی بیشتری برای انتقال و تخصیص ارز به واردکنندگان انجام شود.

کالاهای اساسی همچنان با ارز مرجع وارد می‌شود

وی با تاکید بر این‌که کالاهای اساسی براساس اعلام دولت همچنان با ارز مرجع وارد می شود بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح رحمت با بانک مرکزی وبانک‌های عامل هماهنگی بیشتری برای تخصیص ارز به واردکنندگان انجام می‌دهد.از این رو کالاهای اولویت اول و دوم همچنان با ارز مرجع به کشور وارد می شود.

صادقی از اجرای طرح ضیافت در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بخش نامه اجرای این طرح صادر شده و این طرح در قالب برگزاری نمایشگاه در دهه اول ماه مبارک رمضان شروع به کار می کند و کالاهای اساسی که در این مدت زمانی ذخیره شده‌اند در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

موجودی کارخانه‌های تولید‌کننده کره تمام شده

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال ایسنا درباره علت کمبود کره در بازار تصریح کرد: کمبود کره در بعضی برندها را تایید می کنم ودلیل آن نیز این است که موجودی کارخانه‌ها تمام شده است. کره خام وارد شده و منتظر هماهنگی های لازم برای دریافت ارز و ترخیص این کالا از بنادر هستیم.کالا

وی همچنین درباره آخرین وضعیت روغن نیز تصریح کرد: روغن نباتی نیز هم توسط بخش خصوصی و هم توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد می‌شود شرکت بازرگانی سهمیه مناسبی دارد که از محل آن اقدام به تولید و توزیع کالا می‌کند. بخش خصوصی نیز منتظر واریز ارز مورد نیاز به حساب فروشندگان است.

قیمت روغن به زودی اصلاح می‌شود

صادقی با تاکید بر این‌که قیمت روغن به زودی کاهش می‌یابد و به نرخ قبل بازمی گردد بیان کرد: زمانی که اعلام شد ارز مرجع حذف می شود روغن 30 درصد گران شد ولی به زودی قیمت‌های آن اصلاح می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال ایسنا که چه زمان قیمت روغن نباتی کاهش می یابد در حالی که احتمال تغییر نرخ ارز مرجع در لایحه بودجه وجود دارد تصریح کرد: ما براساس قانون مصوب مجلس اقدام می کنیم و تا زمانی که تغییر نرخ ارز مرجع ابلاغ نشود کالاهای اساسی با همان ارز 1226 وارد می‌شود.

وی در پایان گفت: هر چه ارز مرجع بیشتری به واردکنندگان برای واردات روغن انجام شود رفته رفته در بازار شاهد کاهش قیمت این کالا خواهیم بود.

کد خبر 23516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =