با توجه به ادامه توزیع روغن به منظور تنظیم بازار این کالا، توزیع روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه بوده و در بازار با کمبود مواجه است.

یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی نحوه توزیع 100 هزار تن روغن به کارخانه‌ها برای تنظیم بازار این کالا اظهار کرد: استان تهران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان روغن نباتی در کشور است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کارخانه تولید‌کننده روغن که سهم بالایی در تولید و توزیع روغن در کشور دارد در تهران قرار دارد. 100 هزار تن روغنی که قرار بود در سطح کشور توزیع شود به تدریج در حال انجام است.

صادقی با بیان این‌که بازرسان و ناظران ما در کارخانه‌ها حضور داشته و به روند تسویه و توزیع روغن در کارخانه‌ها نظارت می‌کنند، خاطر نشان کرد: این بازرسان ورودی مواد خام و خروجی روغن آماده مصرف را کنترل می‌کنند ولی در حال حاضر عدد خاصی برای آخرین وضعیت میزان روغن فروخته شده در بازار وجود ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ما در زمینه‌ عرضه روغن مایع هیچ مشکلی نداریم و این کالا به وفور با قیمتی که 10 درصد کاهش یافته بود در بازار وجود دارد. فقط در زمینه‌ عرضه روغن جامد مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان این‌که کمبود روغن جامد در بازار نیز بیشتر به مواد بسته‌بندی و مشکلات کارخانه‌ها برای تامین مواد بسته‌بندی مرتبط است تصریح کرد: ولی روغن به شکل مایع توزیع می‌شود و روغن واحد‌های تولیدی و مصارف صنفی و صنعتی به‌طور متمرکز تحویل داده می‌شود.

صادقی تاکید کرد: این واحد‌ها دیگر برای تامین روغن مورد نیاز خود نیازی نیست به بازار مراجعه کنند و می‌توانند روغن خود را از ما تحویل بگیرند.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مجموعه‌ی این فرآیند اقدامات انجام شده برای کنترل و تنظیم بازار روغن است.

وی با بیان این‌که روغن نباتی درحال حاضر هم توسط بخش خصوصی و هم توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد می‌شود، اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی سهمیه مناسبی برای واردات روغن دارد که از آن محل اقدام به تولید و توزیع کالا می‌کند. بخش خصوصی نیز منتظر واریز ارز مورد نیاز به حساب فروشندگان است.

صادقی با تاکید بر این‌که قیمت روغن به زودی کاهش می‌یابد و به نرخ قبل بازمی گردد بیان کرد: زمانی که اعلام شد ارز مرجع حذف می شود روغن 30 درصد گران شد ولی به زودی قیمت‌های آن اصلاح می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال ایسنا که چه زمان قیمت روغن نباتی کاهش می یابد در حالی که احتمال تغییر نرخ ارز مرجع در لایحه بودجه وجود دارد تصریح کرد: ما براساس قانون مصوب مجلس اقدام می کنیم و تا زمانی که تغییر نرخ ارز مرجع ابلاغ نشود کالاهای اساسی با همان ارز 1226 وارد می‌شود.

وی در پایان گفت: هر چه ارز مرجع بیشتری به واردکنندگان برای واردات روغن داده شود رفته رفته در بازار شاهد کاهش قیمت این کالا خواهیم بود.

کد خبر 23522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =