مشاور انجمن صنایع لبنی با تاکید بر اینکه سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور هزینه می‌شود، گفت: در صورت کاهش مصرف شیر انواع بیماری‌ از جمله کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی و پوکی استخوان را شاهد خواهیم بود.

حسین چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی در کاهش سرانه مصرف و تبعات آن گفت: مسئولان باید با شرکت در جلسات فرهنگ‌سازی به اهمیت استفاده از شیر و لبنیات پی ببرند.

مشاور انجمن صنایع لبنی با تاکید بر اینکه نگاه مردم، جامعه و مسئولان باید نسبت به این ماده حیاتی عوض شود، افزود: شیر نباید همانند سایر کالاها سنجیده شود زیرا هیچ محصول جایگزینی برای شیر و فرآورده‌های لبنی وجود ندارد.

چمنی گفت: رابطه مستقیمی با مصرف فرآورده‌های لبنی و افزایش بهره‌وری افراد وجود دارد به طوری که افزایش مصرف این محصولات باعث افزایش کارآیی، طول عمر، توانایی و انجام کار می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ ماده غذایی برای جایگزینی شیر و فرآورده‌های لبنی وجود ندارد. غلات، میوه، گوشت، حبوبات، دانه‌های روغنی را می‌توان با محصولات دیگر جایگزین کرد اما در مورد شیر و فرآورده‌های لبنی این امکان وجود ندارد.

چمنی تاکید کرد: در صورت کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در سبد غذایی خانوار‌ها شاهد انواع بیماری‌ها از جمله کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، پوکی استخوان و سایر بیماری‌ها خواهیم بود.

 بروز سونامی سالمندی در کشور

مشاور انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: در کشور شاهد گذر جمعیتی بسیار وحشتناکی هستیم و همه سکوت کرده‌اند،‌سونامی سالمندی در کشور وجود دارد، 8 درصد جمعیت کشور معادل 2/6 میلیون نفر سالمند هستند و طی 4 دهه آینده این جمعیت 24 درصد یعنی 26 میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته چمنی سالمندان کشور 20 سال زودتر از سالمندان سایر کشورها زمینگیر می‌شوند و هزینه‌های زیادی را روی دوش خانواده‌ها می‌گذارند.

 1200 میلیارد تومان هزینه شکستگی استخوان

وی ادامه داد: سالانه 120 هزار شکستگی ناشی از پوکی استخوان وجود دارد و اگر هزینه درمان این شکستگی‌ها محاسبه شود سالانه 1200 میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

چمنی گفت: در هر ساعت 3/2 نفر به دلیل عارضه شکستگی استخوان در کشور می‌میرند و هر ساعت 8/6 نفر به دلیل پوکی استخوان برای تمام عمر زمینگیر می‌شوند.

 کاهش 22 درصدی سرانه مصرف شیر،( سرانه مصرف= 65 کیلوگرم)

مشاور انجمن صنایع لبنی سرانه مصرف شیر کشور را از نگاه مسئولان 85 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: اما با کاهش 22 درصدی‌ که طی دو سال گذشته بعد از گرانی لبنیات در کشور اتفاق افتاده است به اعتقاد من این میزان 65 کیلوگرم است.

چمنی گفت: سایر کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف شیر 300 کیلوگرم دارند و در برخی از این کشورها به 500 کیلوگرم نیز می‌رسد.

 طرح شیر مدرسه امسال ناقص اجرا می‌شود

وی ادامه داد: به جای اعمال سیاست‌های مناسب برای افزایش سرانه مصرف در کشور طرح شیر مدرسه نیز به طور ناقص اجرا می‌شود به طوری که امسال کاهش 30 تا 50 درصدی عرضه شیر در مدارس را شاهد هستیم و 70 نوبت توزیع سالهای گذشته به 30 نوبت می‌رسد.

کد خبر 23713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =