مدیر فروش یک شرکت کشت و صنعت با بیان اینکه 90 درصد بازار قارچ دست دلالان است ، گفت: طرح سامانه سازمان میادین برای عرضه مستقیم این محصول اجرا نشد.

قاسم امیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: صدور مجوزهای بدون حساب و کتاب پرورش قارچ، مشکل اصلی تولیدکنندگان این بخش است.

مدیر فروش یک شرکت کشت و صنعت افزود: قارچ در کشور بیش از نیاز فعلی تولید می‌شود و تناسب عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد و به همین دلیل قیمت این محصول مرتب در نوسان است.

وی ادامه داد: تولید قارچ کشور 75 هزار تن است و باید فرهنگ‌سازی مناسبی شود، تا سرانه مصرف در کشور بالا رود.

امیری گفت: فرهنگ‌سازی مصرف قارچ باید از مراکز دولتی آغاز شود و رسانه‌ها هم از این موضوع حمایت کنند، به گفته وی ارگانهای دولتی از قارچ استفاده نمی‌کنند، اما ترجیح می‌دهند گوشت گران بخرند.

وی جایگاه تولید قارچ کشور را در خاورمیانه، اول خواند و گفت: صادرات قارچ در زمستان 30 درصد تولید و در 6 ماه نخست سال معمولاً 5 درصد تولید است که به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

از وی در مورد انتظار این صنف از دولت جدید سئوال شد و گفت: دولت جدید باید بازار مناسبی را برای عرضه این محصول در نظر بگیرد.

ورود دلالان به بازار قارچ

وی ادامه داد: در حال حاضر دلالی در این بخش حاکم است و به‌رغم اینکه سازمان میادین براساس طرح (سامانه) در صدد عرضه مستقیم این محصول بود اما به دلیل پیچیدگی ورود تولید کننده به این سامانه، آنها از این کار منصرف شدند.

امیری گفت: در حال حاضر تنها 10 درصد قارچ تولیدی کشور از طریق طرح سامانه(عرضه مستقیم) عرضه می‌شود و 90 درصد آن در دست سیستم دلالی است.

امیری ادامه داد: تولید کننده قارچ مجبور است محصول خود را که فسادپذیر است و از سوی دیگر به پول آن نیاز دارد، به قیمت پایین به دلال بفروشد.

وی ادامه داد: دلال‌ها محصول تولیدی قارچ را تا 25 درصد زیر قیمت از تولید کننده خریداری می‌کنند و به قیمت بالا در بازار می‌فروشند.

امیری گفت: بیش از 70 درصد قارچ عرضه شده در بازار فله‌ای است و به دلیل تفاوت نرخ محصول بسته‌بندی شده و فله‌ای، تقاضا برای آن زیادتر است.

کد خبر 23741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =