در حالی که مدتی است توزیع شیر فله‌ای در خراسان رضوی به صورت پایلوت اجرا می‌شود، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: نتیجه اجرای پایلوت توزیع شیر خام فله‌ای در این استان ماه آینده بررسی می‌شود.

محسن مشکوة در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه نتیجه اجرای پایلوت توزیع شیر فله‌ای خام در خراسان رضوی به کجا رسید؟ گفت: توزیع فله‌ای شیر خام در چند دامداری که مسائل بهداشتی در آن کاملاً رعایت می‌شود انجام شده و قرار است ماه آینده در نشستی در نتایج و پیامدهای توزیع پایلوت شیر خام فله‌ای بررسی شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا امکان توزیع شیر فله‌ای درکل کشور وجود دارد؟ افزود: از آنجایی که حساسیت ویژه‌ای به این مسئله وجود داشته است، فعلاً با تأمل به این موضوع نگاه می‌کنیم.

وی افزود: اتحادیه‌های دامداران و سازمان دامپزشکی استان خراسان رضوی پیشنهاد دهنده توزیع شیر فله‌ای خام بودند و به همین دلیل به صورت پایلوت در این استان اجرا شد.

مشکوة گفت: برخی کارخانه‌ها و دستگاه‌های بهداشتی ممکن است تصور کنند با توزیع شیر فله‌ای خام بهداشت عمومی به مخاطره می‌افتد اما پیشنهاد خراسان رضوی این بود که از گاوداری‌هایی که تحت نظارت هستند و از نظر بیماری‌هایی مانند سل و بروسلوز پاک هستند استفاده شود، در این دامداری‌ها بار میکروبی شیر قابل قبول و شرایط بهداشتی به گونه‌ای است که احتمال بسته‌بندی نیز وجود دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی به عنوان مسئول نگاهی به گذشته ندارد بلکه قرار است برنامه‌های این سازمان در جهت پیشرفت به جلو باشد بنابراین تصمیمی نخواهد گرفت که سلامتی مردم تهدید شود.

به گزارش فارس، دامداران تاکید دارند، قیمت بعد از اینکه شیر خام دست کارخانه‌ها می‌رسد افزایش می‌یابد و اگر مستقیم از سوی آنها توزیع شود به قیمت مناسب‌تری دست مردم می‌رسد، از سوی دیگر آنها معتقدند کیفیت شیر خام فله‌ای بهتر از شیری است که در کارخانه‌های چندین نوبت فراوری شده و با گرفتن همه چربی آن به دست مردم می‌رسد.

در طرف دیگر کارخانه‌های لبنی می‌گویند، توزیع شیرخام به صورت فله‌ای می‌تواند مخاطرات بهداشتی داشته باشد و به این دلیل قبل از رسیدن به سفره مردم باید در این کارخانه‌ها فراوری شوند.

کد خبر 23799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =