دبیرکل خانه کشاورز ایران و وزیر جهاد کشاورزی دولت رفسنجانی گفت: گزینه وزارت جهاد کشاورزی دولت روحانی نیستم.

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، عیسی کلانتری ظهر امروز در نشست خبری خود به‌مناسبت گرامی داشت هفته جهاد کشاورزی در تالار تشریفات نیشابور در تحلیل خود از چرایی تداوم نداشتن خودکفایی گندم، اظهارداشت: دولت نهم قیمت خرید گندم را 50 درصد افزایش داد در حالی که قیمت سایر محصولات به طور متوسط پنج درصد افزایش یافت، تا جایی که 600 هزار هکتار از اراضی کشت سایر محصولات به سمت کشت گندم رفت و همین مسئله اقتصاد کشاورزی را به همریخت.

وی افزود: به‌دنبال این تغییر کشت، علوفه کم و به‌تدریج گران شد در نتیجه اینکه شیر و گوشت هم گران شد.

دبیرکل خانه کشاورزان با مقایسه قیمت برخی اقلام کشاورزی و قیمت در ایران و خارج براساس دلار سه هزار تومانی تصریح کرد: قیمت خیلی از کالاهای مصرفی کشاورزی در ایران گران‌تر از بسیاری کشورهای خارجی بوده و عاقبت آن سوء‌تغذیه مردم است.

کلانتری با اشاره به عضویت پیوسته بیش از 700 هزار نفر در خانه کشاورزی در 380 شهرستان در 29 استان کشور، گفت: دولت فعلی همه جور کارشکنی سر راه تشکل‌ها و سایر نهادهای مدنی داشته است.

وی همچنین بیان داشت: همه آب‌های درون سرزمینی ما از هامون تا هورالعظیم و از ارومیه تا بختگان خشکیده‌اند و ما انسان‌ها، عامل آن هستیم؛ سرمایه‌گذاری بر روی استفاده بهینه از آب کم است و بهره‌برداری غلط داریم که برای اصلاح آن نیاز به 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

کلانتری یادآور شد: سال گذشته 6.7 میلیون تن واردات گندم داشتیم و امسال نیز 4.5 میلیون تن گندم وارد می‌کنیم؛ این در حالی است که با هدفمند شدن یارانه‌ها و گران شدن نان، مصرف مستقیم نان مردم کمتر شده و یک سیاست احساسی جایگزین یک سیاست عقلانی برای خودکفایی شد.

وی با بیان اینکه 4 هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در سال زراعی به جامعه کشاورزی وارد شده است، گفت: متاسفانه رئیس جمهور کار چندانی در جبران این خسارات انجام نداد.

وزیر کشاورزی دولت سازندگی ادامه داد: با کاهش 50 هزار هکتاری کشت سیب‌زمینی در بهار، قیمت این محصول در پاییز به 4 هزار تومان افزایش می‌یابد و سایر محصولات نیز به‌دلیل تدارک ‌ندیدن به اندازه نیاز کشاورزان در بخش نهاده‌ها چون کود و سم با افزایش روبه‌رو می‌شود.

کلانتری مطرح شدن خود را به‌عنوان وزیر وزارتخانه کشاورزی در دولت روحانی رد کرد و گفت: گزینه تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت دکتر روحانی نیستم.

وی ادامه داد: نقش نهادهای مدنی و انجمن‌های غیردولتی در اداره و توسعه کشور به‌شدت پایین آمده و علت آن این است که رئیس جمهور فعلی، تشکل‌های مدنی را سوغات غرب می‌دانست و قبول نداشت.

کد خبر 23941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =