در سال جاری پدیده جدید و جالبی در صنعت نوشیدنی مشاهده شده است.

مشاهدات خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حاکی از آن است که قوطی برخی از محصولات تولید شده توسط شرکت‌های صنایع نوشیدنی کشور دارای برچسب‌هایی هستند که با مشخصات درج شده روی بدنه قوطی متفاوت است؛ به طوری که اگر مصرف‌کننده برچسب روی قوطی را از آن جدا کند با شمایل و مشخصات جدیدی روی قوطی مواجه می‌شود.

در یک مورد برچسب روی قوطی یکی برندهای معتبر داخلی نوشیدنی با طعم معمولی و یا اصطلاحا با طعم پایه بوده، در حالی که بعد از کنده شدن برچسب، مشخصات درج شده روی قوطی مربوط به همان برند اما با طعم قهوه بوده است!

برای جویا شدن دلیل این اتفاق سراغ مسئولان شرکت تولیدکننده این محصول نوشیدنی رفتیم که یکی از مسئولان کنترل کیفیت این شرکت به خبرنگار ایسنا گفت: به دلیل تحریم‌ها واردات قوطی ما با مشکل برخورد کرد و در همین حال با توجه به تقاضای داخلی تصمیم گرفتیم با مجوز سازمان غذا و دارو برچسب به صورت محدود و طی سه ماه نخست امسال محصولات پرمصرف خود را روی قوطی محصولات کم‌مصرف‌تر دیگر نصب کنیم. البته برچسب نصب شده روی قوطی با محتویات داخل آن هیچ تفاوتی ندارد.

او با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده قوطی‌های وارداتی در گمرک گیر کرده بودند، گفت: هم‌اکنون قوطی‌ها از گمرک ترخیص شده‌اند و در حال ورود به چرخه تولید هستند. البته ما مدت‌هاست که محصول با طعم قهوه را تولید نمی‌کنیم و وجود چنین محصولی در بازار نیز امکان ندارد!

نکته جالب دیگری که مسئول کنترل کیفیت این شرکت گفت این بود که علاوه بر خود قوطی، حتی چاپ انجام شده روی آن نیز در خارج از کشور انجام شده و سپس وارد کشور شده است.

اما نکته جالب اینجاست که در واکنش به اصرار خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه برچسب نصب شده روی قوطی نوشیدنی با محتویات داخل آن متفاوت بوده، مسئول کنترل کیفیت شرکت تاکید کرد که "امکان خطا در تولید وجود ندارد و دیگر لازم نمی‌بینم توضیح بیشتری در این باره بدهم!"

وی تصریح کرد: ما از نمونه نوشیدنی که شما خریده‌اید، نمونه شاهد داریم. بنابراین اگر پیگیر ماجرا هستید به کارخانه ما در جاده قدیم کرج بیایید و نمونه خریداری شده را هم بیاورید.

حال مشخص نیست کدام مشتری فرصت این را دارد که یک روز کاری خود را به هدر بدهد تا اینکه به کارخانه مزبور آن‌هم در جاده قدیم کرج رفته و صحت ادعای خود را ثابت کند. این در حالی است که به طور طبیعی شرکت یادشده موظف است هرگونه احتمال مطرح درباره مشکل‌دار بودن محصولاتش را بررسی کند.

پیشتر نیز یکی از مسوولان شرکت‌های تولیدکننده آب میوه با تایید متفاوت بودن برچسب نصب شده روی برخی بطری‌های آب میوه این شرکت با مشخصات درج شده روی بدنه بطری توضیح داده بود که هر دو برند درج شده روی بطری و برچسب آن متعلق به ماست و اگر یکی از این دو برند متفاوت بود، آن وقت این کار جرم بوده و غیرقانونی بود که چنین نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا چنین کاری از نظر تولیدی غیرحرفه‌ای نیست؟ نیز گفته بود که چرا این‌ کار غیرحرفه‌ای است، اما غیرقانونی و جرم نیست.

شرکت‌های تولیدی داخلی در حالی همواره از نبود قوانین حمایت از تولید انتقاد می‌کنند که به نظر می‌رسد خودشان هم در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کارنامه چندان درخشانی ندارند.

کد خبر 24036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =