رئیس جمهور منتخب ملت ایران، تاکید کرد که روحانیت یک نهاد مستقل مردمی است و هیچ گاه نباید استقلال آن صدمه ببیند؛ اگرچه مردمی بودن و استقلال داشتن به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در دیدار با تعدادی از علما و روحانیون که در سالن وزارت کشور برگزار شده بود با گرامیداشت یاد تمام شهدا و ایثارگران به ویژه شهدای 12 تیر ماه 1367 ( شهدای هواپیمای ایرباس ساقط شده توسط ناو آمریکایی) گفت: حضور من در این جمع شکوهمند که تعدادی از علما و ائمه جماعات حضور دارند ابتدا برای عرض تشکر و سپاس است ، همه اقشار و همه مردم در این انتخابات شکوهمند، تلاش و ایثارکردند و روحانیت نیز در این زمینه نقش بسیار ارزشمندی ایفا کرد.

وی افزود: از مراجع، علما و بزرگان روحانیت گرفته تا خطبا و همه‌ی آنهایی که از تریبون‌های مختلف و از منبرهای مختلف از مردم دعوت کردند که برای خلق حماسه مورد تاکید مقام معظم رهبری در صحنه حضور داشته باشند، تشکر می‌کنم، همه آنها نقش مهمی در تحقق این حماسه داشتند.

روحانی با اشاره به درپیش بودن ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان، ماه نزول قرآن و ماه پر از برکت و رحمت و مغفرت است و بی‌تردید در این ماه وعظ و خطابه رونق خاص خود را خواهد داشت. دراین ماه گفت و گوهای دینی و اخلاقی رونق بیشتری خواهد داشت و در این راستا فرصت سخن گفتن با علما و روحانیون معظم و وعاظ محترم را مغتنم می‌شمارم.

وی افزود: در این ماه مسئولیت اندیشمندان مذهبی، علما، خطبا و سخنرانان بیش از همیشه است؛ چرا که در این ماه درهای رحمت خداوند باز است و دل‌های مردم از همیشه آماده‌تر است، گوش‌ها شنواتر است و طبعا ذهن و فکر و زبان ما نیز باید مسئول‌تر باشد. من خود یک طلبه هستم و بر یافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم.

دولت قوی به معنی دولت مداخله‌گر نیست

رییس‌جمهور منتخب مردم افزود: دولت قوی و توانمند به معنی دولت مداخله‌گر و متصدی در همه امور و محدود کننده زندگی مردم و مداخله کننده در زندگی خصوصی نیست. قدرت دولت در بالا بردن اعتماد جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی است. ارایه خدمات، کم کردن رنج‌ها و مشکلات مردم اعم از مشکلات مادی و معنوی، زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی همه شهروندان در جهت خاص تحول‌خواهانه جامعه و مردم باید باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "مردم را باید مَحرم و صاحب کشور بدانیم"، خاطرنشان کرد: ما باید با مردم حرف بزنیم و حرف‌های آنها را با روی گشاده بشنویم. مردم ما فهیم، موقع‌شناس و بزرگوار هستند و اگر مطمئن شوند راهی که دولت آغاز کرده راه درستی است، همه مشکلات را تحمل می‌کنند. مردم می‌دانند مشکلات چندین ساله در چند روز و چند ماه حل نمی‌شود. مردم صداقت می‌خواهند. مردم از دولت قول سدید می‌خواهند.

دولت بدون اعتماد مردم راه به جایی نمی‌برد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس جمهور منتخب کشورمان در ادامه سخنانش با اشاره به این که جوانان باید احساس حرمت کنند، اظهار کرد:‌ جوانان باید خود را فرزندان جامعه روحانیت و روحانیون بدانند.

وی همچنین با بیان این‌که همه ادیان و مذاهب و خواهران و برادران اهل سنت باید احساس کنند که حقوق شهروندی آنها محفوظ است، اظهار کرد:‌ آنها باید احساس کنند که احکام اسلام، حقوق مشروع و قانونی آنها را مد نظر قرار داده و احساس کنند که در اسلام همه عزیز هستند. اقتدار نظام جمهوری اسلامی به آن است که اقدامات هر کس در چارچوب قانون تا جایی که مخل احکام اسلامی نباشد از حرمت برخوردار است.

روحانی افزود: تفکر اسلامی و شیعی بر اساس عدل و اعتدال است جامعه‌ ما هم باید با مفهوم عدل و اعتدال بیشتر آشنا شود، زیرا اعتدال هم روش و هم راه است ، اعتدال هم مسیر و هم مقصد است. اعتدال بدون عقلانیت، فاصله گرفتن است. شعار ، بدون علم گرایی و استفاده از تجربه بشری، بدون تحول گرایی در کنار ثبات و آرامش، بدون آرمان گرایی در کنار واقع گرایی و بدون اخلاق و اداب و سعه صدر و آزادی امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که با اعتدال گرایی می‌توان کشور را از چالش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی عبور داد، خاطر نشان کرد: در این مسیر سخت، با صبر و حوصله، عقلانیت و اعتدال گرایی قادر خواهیم بود. همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از همه فرهیختگان و دلباختگان نظام اسلامی خواست که به دولت یازدهم در آستانه تشکیل آن یاری برسانند و اظهار کرد: برخی امروز با گمانه زنی‌ها هم خود و هم دیگران را خسته می‌کنند و گاهی هم توقعات نابجا در جامعه به وجود می‌آورند که این گمانه زنی‌ها و سخنان با اخلاق اسلامی سازگار نیست.امروز شاهدیم یک رسانه، فردی را به عنوان نامزد یک وزارت‌خانه معرفی می‌کند و رسانه‌ی دیگر او را نقد می‌کند و رسانه‌ی دیگر نیز برای او شرط می‌گذارد. این اعمال رسانه‌ها موجب خستگی مردم می‌شود.

رئیس جمهور منتخب همچنین افزود: مدتی است من با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند ، کار بررسی افراد کابینه را آغاز کردم و امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته‌ترین ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌های حزبی و جناحی انتخاب کنم.

روحانی در پایان گفت: تقاضای من از همه مبلغان این است که در ماه رمضان ضمن دعوت مردم برای تقوا و پاک دامنی، آنها را با مشکلات کشور آشنا کنند و مطالبات مردم را در چارچوب امکانات کشور تعریف کرده و از مردم بخواهند با صبر خود دولت یازدهم را کمک کنند که تدبیر این دولت بدون اعتماد مردم راه به جایی نمی‌برد.

کد خبر 24071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =