در حالی که یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نسبت به افزایش قیمت 20 درصدی تخم‌مرغ اعتراض دارد، مرغداران از کاهش 20 درصدی قیمت این فرآورده پروتئینی به دلیل کاهش تقاضا در آستانه ماه رمضان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آستانه ماه رمضان مرغداران می‌گویند به دلیل کاهش تقاضا و نبود ذخیره‌سازی مناسب، تجربه تلخ شش ماهه نخست سال گذشته و زیان میلیاردی آن‌ها در حال تکرار است اما عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از افزایش 20 درصدی قیمت تخم‌مرغ خبر داده و آن را ناشی از فقدان بسته‌های حمایتی کشاورزان و آثار تصمیمات نادرست اتخاذ شده در دو سال اخیر دانسته است.

بازار تخم‌مرغ در آستانه ماه رمضان به دلیل کاهش تقاضا با تولید مازاد بر مصرف مواجه شده است؛ به گونه‌ای که اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار از دولت درخواست کرده تا در این ماه 5000 تن تخم‌مرغ مازاد بر مصرف را در این ماه ذخیره کند.

این وضعیت در بازار تخم‌مرغ باعث شده مرغداران محصول تولیدی خود را پایین‌تر از قیمت مصوب اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار بفروشند تا شاید بیش از این متضرر نشوند. کاهش قیمت تخم‌مرغ از ابتدای امسال تاکنون همچنان ادامه دارد و به گفته کارشناسان با کاهش تقاضا برای مصرف تخم‌مرغ در ماه رمضان قیمت این فرآورده پروتئینی مجددا کاهش می‌یابد.

در چنین شرایطی که مرغداران از ادامه روند کاهش قیمت تخم مرغ و زیان‌ خود احساس نگرانی می‌کنند، عباس پاپی‌زاده به ایسنا گفت: براساس توافقات و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در سال گذشته قرار بود قیمت تخم‌مرغ تا آذر ماه امسال تغییر نکند اما نوسانات غیر قابل پیش‌بینی برای مرغداران به وجود آمده که باعث شد درصد زیادی به قیمت تولید افزوده شود و بر همین اساس کشاورزان چاره‌ای نداشتند جز اینکه قیمت را افزایش دهند.

این ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی درحالی مطرح شده است که مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار از کاهش 20 درصدی قیمت تخم‌مرغ به دلیل فرصت‌طلبی برخی سودجویان در بازار این فرآورده پروتئینی خبر می‌دهد.

هدایت اصغری اظهار کرد: علیرغم این که مقرر شده بود هر شانه تخم‌مرغ در میادین تره بار 7400 تومان عرضه شود برخی از فرصت‌طلبان و سودجویان که توانسته‌اند تخم‌مرغ را به قیمت‌های بسیار پایین از مرغداران بخرند این محصول را شانه‌ای 6400 تومان در بازار توزیع می‌کنند.

وی افزود: کاهش هزار تومانی قیمت تخم‌مرغ در بازار باعث می‌شود مرغداران بیش از پیش متضرر شوند و برای ادامه تولید درسال جاری انگیزه‌ای نداشته باشند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار تاکید کرد: برای حفظ تعادل در بازار تخم‌مرغ باید در اسرع وقت نسبت به ذخیره‌سازی مازاد تولید این محصول در ماه رمضان اقدام شود.

براساس آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار مقرر شده مرغداران مرغ تخم‌گذار، تخم‌مرغ مازاد بر مصرف را ذخیره‌سازی کنند و به جای تامین نقدینگی، نهاده‌های مدت‌دار دولتی از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل بگیرند تا بتوانند با فروش آن اعتبار مورد نیاز خود برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد را فراهم کنند.

اما با وجود این مصوبه ستاد تنظیم بازار هنوز شرایط برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد بر مصرف فراهم نشده است.

کد خبر 24104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =