سازمان خواروبار جهانی ملل متحد، وضعیت کشاورزی و دام سوریه را تشریح کرد و نسبت به خطر شیوع بیماری‌های دامی در کشورهای منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از سازمان خوار و بار جهانی (فائو)، 4 میلیون شهروند سوری قادر به تولید و خرید غذای کافی نیستند که در صورت ادامه چالش‌های این کشور، چشم‌انداز غذا در این کشور با خطر جدی در سال 2014 روبرو خواهد شد.

فائو پیش‌بینی کرده است با ادامه روند چالش‌های موجود در کشور سوریه، ناامنی غذایی و تولید محصولات داخلی در این کشور به شدت کاهش می‌یابد.

براساس گزارش بازدید دو سازمان بین‌اللملی برنامه غذایی جهانی و سازمان خوار و بار جهانی که بین ماه‌های می و ژوئن سال جاری از کشور سوریه انجام شد، وضعیت امنیت غذایی این کشور از سال گذشته وخیم است و در صورتیکه چالش حاضر این کشور ادامه یابد تولید داخلی بخش کشاورزی در 12 ماه آینده به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین براساس گزارش این دو سازمان بین‌المللی، تولید محصولات دامی و زراعی، دسترسی به غذا در طی سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

فائو همچنین اعلام کرده است در صورت ادامه وضعیت سوریه، چشم‌انداز امنیت غذایی برای سال 2014 بدتر از حال حاضر خواهد بود.

براساس این گزارش، به دلایل مختلفی تولید محصولات دامی و غذایی این کشور کاهش و با بحران جدی مواجه شده است که نگرانی‌های زیادی برای 12 ماه آینده ایجاد می‌کند.

فائو همچنین اعلام کرده است: شانس بسیار کمی برای اطمینان سازی خانواده‌هایی که از این بحران تاثیر پذیرفته‌اند وجود دارد و آنها منابع غذایی و درآمدهای خود را از دست می‌دهند.

*نیاز سوریه به واردات 1.5 میلیون تن گندم

گزارش دو سازمان بین‌المللی فائو و برنامه غذایی جهانی نیز حاکی از نیاز واردات گندم این کشور حدود 1.5 میلیون تن در سال 2013-2014 است.

تولید کنونی گندم این کشور 2.4 میلیون تن است که حدود 40 درصد کمتر از میانگین سالانه تولید 4 میلیون تنی قبل از بحران کشور سوریه و 15 درصد کمتر از آخرین کاهش تولید گندم در سال 2011- 2012 است.

براساس گزارش فائو، بخش دامی همچنین به طور جدی از چالش کشور سوریه متاثر شده است. تولید ماکیان نیز تخمین زده می‌شود در مقایسه با تولید سال 2011 حدود 50 درصد کاهش داشته باشد، همچنین تولید پرورش گوسفند و بز نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

گزارش سازمان خوار و بار جهانی حاکی‌ است که ناامنی غذایی خانوارها هم با جابجایی جمعیت، از بین رفتن محصولات کشاورزی، بیکاری، تحریم‌های اقتصادی، کاهش ارزش سرمایه‌ها و قیمت بالای سوخت بالا رفته است.

میانگین قیمت ماهانه آرد گندم از ماه می 2011 تا می 2013 دو برابر شده است به طوریکه با کاهش ذخیره جدی نان در این کشور در آوریل امسال موسسه بین‌المللی برنامه غذایی جهانی اقدام به توزیع آرد گندم در این کشور کرده است.

تولید غذا با افزایش هزینه‌ها کاهش یافته و نیز دسترسی به غذا نیز با خسارت به ماشین‌های کشاورزی و امکانات ذخیره‌ای کمتر شده است و همچنین به دلیل تهدیدهای خشونت آمیزی که انجام می‌شود احتمال برداشت نشدن محصولات کشاورزی وجود دارد.

براساس گزارش فائو کانال‌های آبیاری و زیرساختهای کشاورزی در این کشور خسارت دیده است و نیز کارخانه‌های تولید آرد و نانوایی‌ها هم یا غیرفعال هستند یا با ظرفیت بسیار کمی کار می‌کنند بعلاوه تحریم‌ها نیز این شرایط را بدتر کرده است.

طی 18 ماه گذشته 1.6 میلیون نفر مهاجر سوری برای پناهندگی ثبت‌نام و یا در انتظار ثبت‌نام هستند.

* خطر بیماری‌های دامی و خطر انتقال به کشورهای اطراف

براساس گزارش فائو، بخش دامپزشکی این کشور نیز با مشکل جدی مواجه است و ذخیره بسیار کم واکسن دامی وجود دارد و این خطر تهدید می‌کند که بیماری دامی به کشورهای همسایه شیوع یابد و به منظور اجتناب از مسائل سلامت حیوانی در منطقه‌، لازم است واکسن برای این کشور تهیه و مکان‌های مناسب سرد برای نگهداری این واکسن‌ها نیز تأمین شود.

کد خبر 24263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =