مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت با بیان اینکه کالا‌های اساسی هنوز با ارز ۱۲۲۶ تومان ترخیص می شود، گفت:گزارش عملکرد نمایشگاه‌های سراسرکشور و برنامه‌ریزی برای توزیع کالا‌های اساسی تا پایان ماه رمضان در جلسه روز گذشته تنظیم بازار مطرح شد.

علی اکبر پور کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد مسائل بررسی شده در جلسه دیروز کارگروه تنظیم بازار اظهار داشت: مسائل مختلفی در این جلسه مطرح و بررسی شد که یکی از آنها دریافت گزارش عملکرد نمایشگاه‌های سراسر کشور بود که به روال سابق میزان کالا‌های تخصیص یافته، میزان توزیع و گزارشات مردمی و نقاط ضعف و قوت موجود در این نمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد دومین مسئله‌ مهمی که در این جلسه مطرح شد، گفت: برنامه‌ریزی برای ادامه توزیع کالا‌های اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان بررسی شد تا از مکانیزم‌های جایگزین برای توزیع کالا‌های مورد نیاز مردم در این ماه استفاده شود. در این راستا از تشکل‌ها و فروشگاه‌ها برای تداوم توزیع استفاده خواهد شد.

مدیر کل تنظیم وزارت صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد ذخیره سازی کالا‌های اساسی و اختصاص ۱۰ میلیارد دلار برای تأمین ذخایر کالا‌های اساسی تا پایان سال بحثی در این جلسه مطرح شد یا خیر؟ اظهار داشت: در مورد این رقم و اختصاص آن برای تأمین کالا‌های اساسی تا پایان سال اطلاعی ندارم ولی بر اساس برنامه‌های سالانه در ۴ مرحله و هر سه ماه یک بار در مورد میزان ذخایر و آخرین وضعیت آن صحبت‌هایی مطرح می‌شود زیرا کالا‌های اساسی باید به اندازه سه ماه باشد و به صورت گردشی این کالا‌ها تأمین شود.

وی با بیان اینکه پایان هر سه ماه گزارشاتی در مورد وضعیت ذخایر، میزان اضافه و چگونگی توزیع آن ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: همه ساله درمورد میزان ارز و ریال مورد نیاز برای کالا‌های اساسی و ذخایر استراتژیک تصمیم گیری می‌شود.

پورکاوه در مورد چگونگی اختصاص یارانه به واردکنندگان برای مابه‌تفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای گفت: کما فی السابق به کالا‌های اساسی ارز ۱۲۲۶ تومان تعلق می‌گیرد و مصوبه جدیدی  ابلاغ نشده است.

مدیر کل تنظیم وزارت صنعت در پاسخ به این سؤال که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود ارز مرجع حذف شده است تصریح کرد: مسئله تک نرخی شدن مطرح است ولی بر اساس مکانیزم دیده شده، کماکان بهای تمام شده کالا‌های اساسی از جمله نهاده‌ها، گوشت و مرغ با ارز ۱۲۲۶ تومان ترخیص می‌شود.

کد خبر 24273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =