فود پرس – شرکت بازرگانی پتروشیمی و مجتمع شهید گویان به وعده خود عمل کرده وعرضه مواد اولیه بسته بندی صنایع غذایی را به طور چشمگیری افزایش دادند.
پیمان فروهر، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی در گفت و گو با خبرنگار «فود پرس» ضمن اعلام خبر فوق افزود: شرکت بازرگانی پتروشیمی عرضه مواد اولیه بسته بندی صنایع غذایی را از 1700 تن به 5هزار تن در هفته گذشته افزایش داد.
وی خاطر نشان کرد: آمارها و نمودارهای مقایسه ای 3 ماهه اول سالهای 91 و 92 نشانگر افزایش  دو برابری میزان عرضه توسط مجتمع  شهید تندگویان و بازرگانی پتروشیمی است به طوری که مقدار کل عرضه گریدهای ماده اولیه تولید بطری در سه ماهه اول سال 91 ،35590 تن از یکسو و مقدار کل حجم معامله شده 30930 تن بوده است حال آنکه مقدار عرضه در مدت مشابه سال جاری61540 تن و مقدار فروش و یا حجم معامله شده نیز برابر با همین مقدار 61540 تن  می باشد.
فروهر در خصوص دلایل افزایش تقاضا گفت: اجرای طرحهای  توسعه ای توسط واحدهای تولیدی موجود از طریق افزایش ظرفیت های تولید، به کارگیری ماشین آلات جدید و افزایش سبد محصولات، تاسیس واحدهای تولیدی جدید و مصرف کننده  pet و همچنین توسعه روزافزون کاربرد ماده  اولیه PET  در صنایع مختلف از جمله  لبنی، روغن نباتی، دارویی، شوینده ها و پاک کننده، کنسرو (سس ها)، نوشابه و نوشیدنیهای گازدار، بسته بندی مواد غذایی و غیر غذایی، و... از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش تقاضا می باشد.
عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی با اشاره به مذاکرات انجام شده با مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی و همچنین بازديد از مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان خاطرنشان کرد:  با وجود گرمای طا قت فرسای هوای  55 درجه سانتیگراد و با وجود محدودیتها و مشکلات بسیار مدیران و زحمتکشان  در مجتمع شهید تندگویان در حال تلاش در جهت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی کشورمی باشند بگونه ای که یکی از فازهای تولیدی آن مجموعه  با راندمانی بیش از راندمان اسمی و معادل 105 درصد  و دیگر فاز تولیدی آن مجتمع با راندمانی معادل 110 درصد در حال فعالیت است.
وی افزایش قیمت دلار و سود هنگفت حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی  را عامل دیگر کاهش ماده اولیه مواد بسته بندی صنایع غذایی در کشور دانست و تصریح کرد: گزارش گمرک جمهوری اسلامی نشانگر صادرات بیش از 10هزار و 340  تن PET از کشور طی سه ماهه اول سال جاری بوده است که بر اساس مستندات موجود ، صادرات مذکور از طریق شرکت بازرگانی پتروشمی صورت نگرفته است و بیش از 95 درصد از این صادرات توسط یکی از شرکتها صورت گرفته است .
وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه 8300 تن صادرات پریفرم از کشور صورت گرفته و متاسفانه هر دو رویداد فوق الذکر در مقطعی انجام شده که بسیاری از واحدهای تولیدی فعال و معتبر حتی موفق به خرید و تامین نیمی از سهمیه قانونی  خود از طریق بورس نشده اند و بطور کلی کمبود این ماده اولیه در کشور به حداکثر خود رسیده است .
عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی خواستار اقدام سریع مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از صادرات این محصولات در 6ماهه نخست سال جاری شد.
وی با اشاره به وجود آمارهای غیر واقعی از وضعیت تولید و اختصاص سهمیه های بر مبنای این آمارها گفت: عدم انطباق ظرفیت واقعی تولید بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت مندرج درمجوزهای صادره آنان منجر به هدایت مواد اولیه به واحدهای غیر نیازمند و سود آوری غیرقانونی آنان و محرومیت واحدهای نیازمند به مواد اولیه می گردد.
فروهر افزود: از سوی دیگر به نظر می رسد تعدادی از واحدهای تولیدی که هیچگونه فعالیت تولیدی در آنها صورت نمی گیرد و به طور کلی واحد غیر فعال محسوب می شوند همچنان از طریق ورود به سایت بهین یاب موفق به دریافت سهمیه  شده و به سودهای کلان و غیرقانونی دست می یابند.
وی یکی از اقدامات مهم برای حل این مشکل در کوتاه مدت را اصلاح آمارها در سایت بهین یاب دانست و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هرچه زودتر اطلاعات سایت بهین یاب را به روز رسانی کنند بگونه ای که تنها امکان حضور تولیدکنندگان فعال و معتبر با ظرفیتهای واقعی در آن سایت فراهم شود تا واسطه گران و متخلفین از بازار حذف شوند.

 

کد خبر 24434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =