دبیر انجمن روغن از بلاتکلیفی ۱۵۰ هزار تن روغن در گمرک به دلیل بلاتکلیفی ارز خبر داد و گفت: بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی از ابتدای مرداد ماه هیج کالا‌یی ارز ۱۲۲۶ تومان دریافت نمی‌کند.

قاسم فلاحتی، درمورد وضعیت ذخیره روغن در کشور و مشکلات ارزی اظهار داشت: با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی از اول مرداد ماه، کلیه کالا‌های اساسی ارز ۲۴۷۰ تومان دریافت می‌کنند ولی در مقابل وزارت صنعت به دنبال این است که همچنان به دلیل شوک قیمتی که این کار در بازار دارد، برای کالا‌های اساسی ارز ۱۲۲۶ تومان دریافت کند.

وی با بیان اینکه اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، باعث بلاتکلیفی و سردرگمی تولید کنندگان و وارد‌کنندگان شده است، گفت: برای اختصاص ارز کالا‌های اساسی تعریف مشترکی وجود ندارد و وزارت صنعت اعلام می‌کند که ارز ۱۲۲۶ پرداخت کنید و دولت مابه تفاوت آن را می‌دهد ولی در مقابل بانک مرکزی معتقد است که باید ارز ۲۴۷۰ تومان را به صورت کامل پرداخت کنیم و بر همین اساس بین این دو تصمیم بلاتکلیف ماند‌ایم.

دبیر انجمن روغن با اشاره به اینکه وزارت صنعت در نظر دارد از یارانه‌ها برای تأمین ارز وارد‌کنندگان استفاده کند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نزدیک ۱۵۰ هزار تن روغن خام در گمرک منتظر دریافت ارز است و به دلیل بلاتکلیفی این مسئله مدتها است که در گمرک مانده است.

وی در مورد وضعیت ذخیره روغن گفت: فعلا وضعیت ذخیره روغن در کشور خوب است و حداقل برای سه ماه آینده روغن وجود دارد ولی اگر تخصیص روغن دولتی به کارخانه‌ها و نسبت اختصاص آن ادامه نداشته باشد، تولید برای کارخانه‌ها توجیه نداشته و در نتیجه تولید کاهش پیدا می‌کند.

فلاحتی در پایان با بیان اینکه از نظر کلی برای ذخیره روغن مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: نزدیک ۱۵۰ هزار تن روغنی که از بخش خصوصی در گمرک به دلیل ارز، بلاتکلیف است، جزو میزان ذخیره سه ماه آینده است. ولی این میزان روغنی که آزاد نشده باید تصمیمی برای آن اتخاذ و مشکل آن حل شود.همچنین از نظر واردات نیز مشکلی نیست و روند واردات ادامه دارد ولی با شیب ملایم.

کد خبر 24463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =