نخستین محموله میگوی عاری از بیماری تولیدشده توسط متخصصان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تا نیمه نخست سال آینده وارد بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طرح کلان ملی «کسب و انتقال دانش فنی تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص در کشور» در سال گذشته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی سپرده شد که قرار است تا سال آینده به پایان برسد.

دکتر محمد افشار نسب - مسوول گروه سخت‌پوستان و سایر آبزیان بخش بهداشت و بیماری‌های این مؤسسه- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره روند اجرای این پروژه توضیح داد: این پروژه در چهار فاز تعریف شده که هم‌اکنون فازهای صفر و یک آن به پایان رسیده و فاز دوم آغاز شده است.

به گفته وی، میگوهای مولد برای تولید میگوهای عاری از بیماری از خارج کشور تهیه شده است. پس از غربالگری، این میگوها در لاین‌هایی با یکدیگر مواجهه داده می‌شوند و لارو‌های جدیدی از آنها به دست می‌آید.

این لاروها با هدف اصلاح نژاد و برطرف کردن بیماری‌های آنها، پایش می‌شوند و پس از دو نسل میگوهای عاری از بیماری تولید خواهند شد.

البته این به معنی بیمار نشدن و آسیب ندیدن میگوهای تولیدی نیست اما این اطمینان وجود دارد که میگوهای تولیدشده برای‌ آغاز پرورش میگو در مزارع، به هیچ وجه آلوده نیستند و نژاد مناسبی دارند.

هدف از تولید میگوی عاری از بیماری (SPF)، ایجاد ذخیره میگوی عاری از پاتوژن‌های خاص،‌ جلوگیری از تلاقی نژادهای یکسان، افزایش تولید و رشد مناسب و متناسب با محیط پرورش و اصلاح نژاد میگوها با توجه به ویژگی‌های اقتصادی کشور عنوان شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی پیش از این گفته بود که در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان 184هزار هکتار اراضی مناسب برای پرورش میگوی عاری از بیماری شناسایی شده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای اجرای این طرح یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده است.

کد خبر 24473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =