عضو کمیسیون کشاورزی گفت:‌ اعضای کمیسیون نتوانستند بانک مرکزی را مجاب کنند تا برای ترخیص نهاده‌های دامی ارز ۱۲۲۶ را اختصاص دهد و این بانک موظف شد راهکار جایگزینی را به زودی در این زمینه در نظر بگیرد و به کمیسیون اعلام کند.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست دیروز این کمیسیون برای تعیین تکلیف ترخیص و تأمین نهاده‌های دام و طیور  اظهارداشت: این جلسه با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و بازرگانی، بانک مرکزی و همچنین اتحادیه مرغداران و هیئت‌مدیره شرکت امور دام برگزار شد تا تمهیدات کوتاه مدت و دراز مدتی در این زمینه در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: تا اوایل تیرماه، واردات نهاده‌های دام و طیور با ارز 1226 تومان انجام می‌شد چراکه می خواستیم هزینه‌های تولید را پایین بیاوریم تا در نهایت مرغ با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برسد اما از اوایل تیرماه، بانک مرکزی مبنای واردات نهاده را ارز 2457 تومان در نظر گرفت که این مسئله مشکلاتی را به وجود آورد و در واقع هزینه‌های واردات به دو برابر افزایش یافت.

وی افزود: با دوبرابر شدن نرخ ارز برای واردات نهاده‌های دامی، ذرت و کنجاله سویا، هزینه‌های تأمین دوبرابر شده و آثارش را بر قیمت تمام شده محصول می گذارد به خاطر همین اختلاف نظر محموله‌های وارداتی در کشتی‌ها باقی مانده و وارد کننده ها هزینه اضافه‌ای را باید بپردازند که در نهایت روی قیمت نهاده ها و قیمت مرغ تأثیر خواهد گذاشت.

پاپی‌زاده گفت: در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که ارگانهای ذیربط با مشارکت یکدیگر مسئله را پیگیری کنند چرا که اگر این موضوع حل نشود در قیمت مرغ شاهد افزایش چشمگیری خواهیم بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی یادآور شد: نشست خوبی در کمیسیون برگزار شد اما با یک جلسه قابل حل نیست و قرار است بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمهیدی را در این زمینه بیاندیشند تا از تکرار اینگونه مشکلات در بلند مدت جلوگیری شود، کمیسیون هم پیگیر حل اساسی این مساله است.

وی درباره راهکار کوتاه مدت حل این موضوع نیز گفت: اقدام کوتاه مدت این است که بانک مرکزی در نرخ ارز تجدید نظر کند اما نتوانستیم بانک مرکزی را مجاب به این کار کنیم به همین دلیل به آنها اعلام کردیم که پیشنهادات جایگزین خود را سریعاً بررسی کنند و راهکارهای عملی را طی هفته‌های آینده به کمیسیون اعلام نمایند.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا موضوع اختصاص یارانه به این بخش که اختلاف قیمت ارز را جبران کند در این جلسه مطرح شد یا خیر؟ هم گفت: این مساله چندان مورد بحث نبود و بررسی نشد.

کد خبر 24477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =