محمدرضا مرتضوی

سال زراعی92-91 را در حالی پشت سر می گذاریم که هنوز دعوای حیدری، نعمتی دو وزارتخانه اصلی کشور همچون سالهای گذشته به قوت خود باقی است.
وزارت جهادکشاورزی سال هاست که آمار تکراری خود را در خصوص میزان تولید غلات کشور اعلام می کند و سایر دستگاه ها با توجه به آمار اعلام شده برای سال مالی آتی برنامه ریزی می کنند، اما آمار و اطلاعات جمع آوری شده وزارت جهاد کشاورزی با حقایق آنچه در عمل اتفاق می افتد فاصله چشمگیری دارد.از آنجایی که پیش بینی وضع زراعت کشور ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، برنامه ریزی برای تامین غذای مردم در داخل کشور را نباید قربانی بازی های سیاسی کردواز این رو ارائه تحلیل و آمار درست توسط دستگاه های مسوول در این خصوص می بایست بر اساس واقع بینی و حقایق محض باشد.
هیچ کس منکر این امر مهم نیست که بازی با اعداد در زمینه زراعت و غذای توده های میلیونی کشور بازی با سرنوشت کشور و بازی با امنیت مملکت و بازی با سلامت ملت است ، از این روبه نظر این حقیر زشتی این عمل و تکرار دروغهای بزرگ در خصوص تولید محصولات زراعی نباید برای متولیان کشورتبدیل به امری عادی شودو هیچ کس در هیچ مقامی حق ندارد امنیت غذایی کشور را به خطر بیاندازد. اگر همه ما  یکبار با شجاعت و جسارت  به وظیفه ملی خود در مقابل این رویه زشت و این عمل غیر انقلابی و غیر ملی عمل نمائیم ،سیاستمداران در آینده نسبت به آمارهای کذب در خصوص کالای اساسی قدری تامل خواهند کرد.  
خرید گندم در حالی به پایان می رسد که کل خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و بخش خصوصی به زحمت به عدد 5/4 میلیون تن رسیده ،این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی  بر اساس سنت غیر حسنه خود در قبال همه محصولات زراعی اصرار به ارایه آمارهای ناصحیح دارد و معتقد است که 10 میلیون تن گندم برای عرضه وجود دارد.
 به راستی مخفی کردن 6 میلیون تن گندم در کشور چه ادله ای می تواند داشته باشد؟
 آیا می توان در کشور احتکار 6 میلیون تنی را باور کرد؟ پارسال این اختلاف آماری را گذاشتیم گردن مرغهاوگاوها وگفتیم خوراک دام شد، سال 91 به لطف واردات یک میلیون و ششصد هزار تنی جو که که رکوردی جاویدان در واردات جو خواهد بود و به لطف واردات دو میلیون و چهارصد هزار تنی سویا که رکودی بی سابقه به حساب می آید، آنهم در شرایط تحریم های بی سابقه (خوشا بحال دورزنندگان تحریم و بانکهای همکار که چه لذتی از دور زدن برده اند) و بازهم واردات پنج میلیون تنی ذرت، دیگر نمی توان تقصیر را به گردن حیوانات بی زبان انداخت.

النجات و فی الصدق
به ملت و در پیشگاه خداوند متعال حقیقت را بگوییم، بیایید برای رضای خدا به تکلیف شرعی و عقلی خود عمل نمائیم و به جای پوشاندن معایب با دروغ های گوبلزی اشکالات موجود در زراعت کشور را بررسی نمائیم. نظام خرده مالکی ایران به دلیل مدیریت غلط من و شما و به دلیل پرداخت یارانه های نقدی به خانوارهای 7 نفره روستایی که تامین کننده غذای کشور و موجب آبادی روستاها و زمینهای  زراعی کشور می باشندگسترش یافته است.
بپذیریم در صورت ادامه آشفتگی در حوزه های مرتبط بزودی لطمات جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.
حاصل یک سال زحمت کشاورز را در شرایطی که پول ملی شاهد افت غیرقابل باوری بوده نمی توان با لفاظی و اصلاح چندباره قیمتهای غیرکارشناسی خرید و به زراع نگون بخت نمی توان گفت که سم، کود، آب وبرق را به نرخ فوب خلیج فارس به تو می دهیم وگندمت را به نرخ مرجع می خریم.
این سیاستهای غلط و دروغ های بی دلیل، ضعف های کارشناسی را طی این سال ها از چشم دولت و مجلس و مردم مخفی نموده و باعث شکسته شدن همه رکورد ها در زمینه واردات غلات گوشت، مرغ، شیر، روغن و خلاصه همه مایحتاج اساسی مردم شده است.
  باید بگذاریم و بگذریم،چرا که آنچه سرنوشت همه ما به آن بستگی دارد آینده است واولین پیش شرط اصلاح زراعت کشور شناخت واقعی از معیشت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مورد نظر می باشد. شناخت زمین، آب،  نیروی انسانی و ترسیم مدلی واقعی براساسی نیازها و داشته های کشور امری واضح و روشن برای قدم برداشتن در جهت مرتفع نمودن نیاز میلیونها انسان نجیب و دوست داشتنی می باشد. خدمت به کشور و ملت ایران برای تک تک آنهایی که در کسوت حکومت، مکلف به خدمت و لی نعمتان خود یعنی ملت ایران هستند افتخاری بزرگ وموجب سرفرازی در دنیا و آخرت است و هیچ واجبی مهم تر از تامین معاش و غذایی توده های میلیونی این کشور کهن نیست باید به دور از جنجال های بی مورد برای تامین غذای مردم با اولویت اتکاء به منابع داخلی و تامین کسری ها به  بهترین نحو و با بهترین کیفیت و بهترین قیمت از خارج مرزها برنامه ریزی مدون و قاطعی روی میز دولت باشد.
اثر قیمت مواد غذایی در سبد هزینه های مردم نیز امری واضح و روشن است. در کشوری با بارندگی نه چندان زیاد برای رسیدن به ثبات تولید در محصولات زراعی حتماً می بایست به موضوع سرمایه گذاری در خصوص استفاده حداکثری از منابع محدود از همین امروز دست به کار شد. باید همه ما به این باور برسیم که فردا و فرداهایی که گذشتگان ما از دست دادند، دیر است.

اما سالی که نکوست از بهارش پیداست
من و شما ایمان داریم پس از ماهی پربرکت و سالی پرجنب و جوش برای ملت ایران و تلالو بهار دلها در سال 92، رسیدن  به آنچه بهار اخلاق و در پرتو آن بهار اقتصاد کشور نبوت و امامت است ،امری دور از انتظار و دور از دسترس نمی باشد.

زمستان گذشت و روسیاهی به ذغال ماند.

 

کد خبر 24527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =