بعد از اجرای توزیع شیر فله‌ای به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از ابلاغ دستور‌العمل توزیع شیر فله‌ای در کشور خبر داد.

سید محسن مشکوة در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه نتیجه اجرای پایلوت توزیع شیر فله‌ای در خراسان رضوی به کجا رسید، گفت: بعد از اجرای پایلوت توزیع شیر فله‌ای در استان خراسان رضوی به این نتیجه رسیدیم که می‌شود این طرح را در کل کشور اجرا کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: دستور‌العمل توزیع شیر فله‌ای تدوین و برای اجرا به تمام استان‌های کشور ابلاغ شد.

به گزارش فارس به دنبال پیشنهاد اتحادیه دامداران استان خراسان رضوی برای توزیع شیر فله‌ای در دامداری‌های بهداشتی و عاری از بیماری‌ در این استان، سازمان دامپزشکی کشور چندماه پیش با اجرای پایلوت توزیع شیر فله‌ای در این استان موافقت کرد.

وی ادامه داد: پیش از این برخی دامداری‌های کشور شیر تولیدی را مستقیم به ماست‌بندی‌ها یا مردم عرضه می‌کردند، بنابراین اقدام سازمان دامپزشکی کشور در توزیع شیر فله‌ای جهت جلوگیری از یک انجام کار غیرمجاز است.

مشکوة تصریح کرد: قرار است توزیع شیر فله‌ای به صورت مجاز و با مجوز سازمان دامپزشکی کشور و با کنترل تمام مواردی که احتمالا برای سلامتی و بهداشت جامعه مضر باشد انجام گیرد.

مشکوة گفت: البته قرار نیست تمام دامداری‌های کشور توزیع شیر فله‌ای انجام دهند بلکه دامداری‌هایی که شرایط بهداشت مناسب دارند، دارای پروانه هستند، مسئول دامپزشک دارند و دامداری‌های آنها از بیماری‌های سل و بروسلوز پاک هستند می‌توانند با گرفتن مجوز از دامپزشکی کشور در مراکز تعریف شده اقدام به توزیع شیر فله‌ای کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: محصول شیر خام باید قبل از عرضه بسته‌بندی شود، دارای شناسنامه باشد و برچسب خاصی باشد که در آن مشخص شود با مجوز سازمان دامپزشکی تولید شده و نیز هشدارهای جوشاندن قبل از مصرف و یا فراوری باید در آن قید شود.

وی در پاسخ به اینکه نگرانی‌هایی در مورد مضر بودن برای سلامتی مردم در توزیع شیر فله‌ای وجود دارد، گفت: سازمان دامپزشکی کشور خود متولی سلامت محصلات غذایی از تولید تا زمان عرضه است بنابراین این سازمان کاری را انجام نمی‌دهد که خودش زیر سؤال برود.

مشکوة تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور با مطالعه و بررسی دقیق و نیز اجرای پایلوت در استان خراسان رضوی به این نتیجه رسید که توزیع شیر فله‌ای اگر با روشی که سازمان دامپزشکی اعلام کرده و کنترل شده باشد هیچ ضرری برای مصرف‌کننده ندارد.

وی تأکید کرد: ضمن اینکه پیش از این نیز بخش زیادی از شیر خام کشور به صورت خودمصرفی و یا عرضه مستقیم انجام می‌شد و به دلیل پراکندگی دامداری‌های سطح کشور امکان کنترل آنها نبود بنابراین اقدام سازمان دامپزشکی کشور برای دادن مجوز به شیر فله‌ای جایگزین کردن یک اقدام مجاز بهداشتی و علمی برای توزیع غیرمجازی است که قبلا انجام می‌شد.

وی در پاسخ به اینکه دستور‌العمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی چه مواردی را شامل می‌شود، گفت: واحدهای متقاضی باید قبلا ازسوی سازمان دامپزشکی بررسی شود، نحوه اخذ مجوز سازمان دامپزشکی و مسائل بهداشتی که باید رعایت شود تا نهایتا به عنوان محصول فله‌ای بسته‌بندی مجاز عرضه شود  در دستورالعمل قید شده است.

به گزارش فارس، دو نظر موافق و مخالف درباره توزیع شیر فله‌ای وجود دارد. دامدارن معتقدند، طعم واقعی شیر و لبنیات بعد از اینکه وارد کارخانه‌های لبنی می‌شود از بین می‌رود و مردم از این نوع شیر استقبال بیشتری می‌کنند ضمن اینکه این نوع توزیع عرضه مستقیم است و دامداران سود بیشتری می‌کنند.

اما صنایع لبنی به عنوان نظر مخالف معتقدند: شیر اگر پاستوریزه نباشد ایجاد بیماری می‌کند از سوی دیگر ظرفیت کارخانه‌های آنها کمتر می‌شود.

کد خبر 24969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mkh ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    2 0
    هه باعث بسی افتخار است خدا وکیلی خجالت نمی کشه این بنده خدا اصلا می دونه شیر چیه یا با شیر آب اشتباه گرفته عاشق مردم کشورمم اما با این جور تغذیه نمی دونم چی به سرشون میاد خدا به خیر بگذرونه