۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵

روشنک محمدی: در سال هایی که گذشت، خیلی ها دل پری از مدیریت ها و تصمیم گیری ها در بخش کشاورزی داشتند و حال که دولت تمام شده است با صدای بلند این مشکلات را فریاد می زنند. یکی از انتقادها به این بخش نبود آمارهای صحیح است و معتقدند در طول تمام دولت های قبلی چنین اتفاقی متوجه بخش کشاورزی و غلات ایران نشده است.
 
یکی از این آمارها به بخش گندم مربوط می شود. همین اواخر وزیر وقت کشاورزی اعلام کرد که 14میلیون و 300هزار تن گندم تولید کرده ایم. براساس آمار گمرک ها نیز سال گذشته 6 میلیون و 700هزار تن نیز وارد کشور شده است، در این صورت سال گذشته 21میلیون تن گندم در کشور وجود داشته است. براساس اظهارات احمدی نژاد، وزیر بازرگانی و رئیس سازمان غله، مصرف گندم کشور با توجه اجرای هدفمندی یارانه ها به 8میلیون تن در سال گذشته رسیده است. حالا این معما را حل کنید؛ سال گذشته 14.3میلیون تن گندم تولید و 6.7میلیون تن وارد کرده ایم، یک میلیون تن هم بر مبنای اظهارات مسئولان قاچاق می شود در این میان 12میلیون تن گندم گم شده است! اگر 2میلیون تن آن خوراک طیور شده باشد باز هم سرنوشت رقم زیادی گندم نامعلوم است.

سیستان انباری غله ای ندارد
کم نیستند افرادی که مدعی می شوند درحال حاضر کشور دپوی غلات خوبی دارد و نباید خیلی هم نگران بود. این در حالی است که نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی خط باطلی روی این ادعاها می کشد و می گوید انبار غله ایران در استان سیستان و بلوچستان که مرکز خوب دپوی غلات بوده از بین رفته است. حلیمه عالی نماینده زابل ، استانی که تا قبل از بی توجهی برخی مسئولان به بخشی کشاورزی آن و درگیر شدن با خشکسالی های پی درپی نقشی در تولید غلات موردنیاز کشور داشت، ادامه می دهد: پیگیری لازم و اختصاص بودجه ویژه برای تثبیت شن های روان و همچنین پرداخت نشدن کامل بیمه خسارت ناشی از خشکسالی موجب شده است تا انبار غله ایران به سمت ویرانی سوق پیدا کند و درحال حاضر کشاورزان سیستان با مشکل معیشتی روبه رو هستند.
 
به گفته عالی، توزیع نامناسب نهاده های کشاورزی، نابسامانی در بازاریابی و توزیع محصولات صیفی و باغی و صدور آن به خارج از استان موجب شده است دسترنج کشاورزان این منطقه با قیمتی اندک فروخته شود.

از بین رفتن كيفي ترين گندم كشور
سالانه حدود ۵تن از هر هكتار از زمين هاي زراعي گندم کاران برداشت مي شود، اما اين محصول در استان هاي ديگر به تعداد هر هكتار محصولي بالغ بر ۸ الي 8.5 تن است. استان گلستان به دليل شرايط جغرافيايي موجود مي تواند در زمينه باغات موفق تر عمل كند، زيرا شرايط عمل آوري اين نوع محصولات در اين استان بهتر است، اما مسئولان و كارشناسان بدون توجه به قابليت ها اصرار بر توليد گندم و برداشت اندك كشاورزان دارند. ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مشکلات کشاورزان این محصول استراتژیک می گوید: كار برداشت گندم در بيشتر مناطق گلستان به صورت مكانيزه و به وسيله 2هزار و ۸۳۰دستگاه كمباين انجام مي شود كه ۶۵درصد آن فرسوده و قديمي است و این امر سبب مي شود بخش اعظم محصولات توليد در فرآيند برداشت تا انتقال به كارخانه تبديل به ضايعات شود.

كمبود كاميون براي حمل، نبود انبار، تناسب نداشتن كرايه حمل با كرايه واقعي و شلوغي مراكز تحويل گندم از دیگر مشکلات کشاورزان این بخش ایران است. همه ساله در موسم برداشت محصول گندم، شركت هاي تعاوني روستايي به نمايندگي از سازمان غله كشور، گندم منطقه را خريداري مي كردند و كشاورزان دسترنج شان را هرچند به قيمت نه چندان عادلانه اما با اطمينان خاطر از وصول يا تاخیر بهاي آن به شركت تعاوني ها تحويل مي دادند. اما درحال حاضر نرخ تضميني گندم ۷۲۰تومان تعيين شده است كه اين موضوع باعث شده گندم کاران از مبالغ پيشنهادي قاچاقچيان با آغوش باز استقبال كنند. نبود بيمه و سختگیری های نمايندگان بيمه در مورد خسارت هاي طبيعي باعث شده تا بار مشكلات كشاورزان 2برابر شده و جبران خسارت برعهده خودشان باشد. وی ادامه می دهد: باید به این موارد، آفت ها را نیز اضافه کرد؛ ملخ مراكشي از خطرناك ترين آفات محصولات زراعي از جمله گندم به شمار مي رود كه هر ساله موجب بروز خسارات بيشماري در اين استان مي شود.
 
هرسال همزمان با ارديبهشت ماه خطر هجوم ملخ ها به مراتع و مزارع گلستان شدت مي يابد كه امسال حمله ملخ ها به اراضي كشاورزي استان در اواخر روزهاي اولين ماه سال گزارش شد و خسارات زیادی به باور آورد.

دلالان اوضاع را خراب می کنند
در این میان مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه ای وزارت جهادکشاورزی تقصیرها را به گردن کمبود نقدینگی و دلالان می اندازد و معتقد است کمبود نقدینگی مراکز خرید گندم باعث دلسردی کشاورزان و افزایش سود دلالان شده است که باید هرچه سریع تر نقدینگی لازم برای خرید تضمینی گندم تامین شود. دلاور حیدرپور می گوید: تا نیمه مرداد حدود 4میلیون و 300هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده، این درحالی است که میزان برداشت گندم از مزارع از مرز 10میلیون تن گذشته است.

به گفته وی، برداشت گندم در استان های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، مرکزی و... ادامه دارد و خرید این محصول هنوز در کشور تمام نشده است، اما با وجود این که نرخ خرید تضمینی گندم 80تومان افزایش یافته است، هنوز اعتبار برای پرداخت مابه التفاوت آن را به مراکز خرید نداده اند و همه این موارد دست به دست هم می دهند تا پای دلالان به میدان باز شود.

مشکلات عنوان شده فقط به بخش گندم مربوط نیست بلکه کل غلات را دربرمی گیرد، اما به دلیل این که گندم محصولی استراتژیک است بیش از بقیه مورد توجه قرار می گیرد. حیدرپور به کشت ذرت در استان های خوزستان، ایلام، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان اشاره می کند و می گوید: این محصولات در آخرین مراحل کشت قرار دارند و برای سال آینده نیز وضعیت خوبی از نظر بذر داریم به نحوی که پیش بینی بیش از 20هزار تن بذر ذرت وجود دارد که بیش از نیاز کشور است و باید برای صادرات آن برنامه ریزی کرد.

وی تاکید می کند که برداشت برنج محلی در استان گیلان و مازندران شروع شده است و امیدوار است که امسال نیز مانند سال گذشته برداشت خوبی داشته باشیم.

کد خبر 24985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =