وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فاز اول قانون انتزاع به زودی اجرا می‌شود، گفت: نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی چهار‌شنبه هفته آینده ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود حجتی در حاشیه اولین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت معدن و تجارت به مقدمات و بسترهایی نیاز دارد که باید همه مسئولان و دستگاه‌های مرتبط برای اجرای آن دست به دست هم دهند.

وی افزود: اجرای این قانون در کمیسیون زیربنایی دولت در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم هر چه سریعتر مقدمات اجرای آن فراهم شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این قانون در دو فاز برای اجرایی شدن قرار گرفته است که فاز نخست آن به مسائل مرتبط با تولید و پشتیبانی و حمایت از آن برمی‌گردد و امیدواریم امسال زمینه‌های لازم برای اجرایی شدن این فاز که از ضرورت‌های مهم این بخش است، فراهم شود.

حجتی گفت: فاز دوم این طرح به خدمات پس از تولید و مسائل مختلف آن برمی‌گردد که با کل جامعه و تامین امنیت غذایی ارتباط دارد که این فاز نیز در مراحل بعدی اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: اجرای قوانین مصوب مجلس مانند قانون انتزاع جزو وظایف بخش کشاورزی است که حتما در دستور کار قرار دارد.

*ابلاغ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هفته آینده

وزیر جهادکشاورزی اظهارکرد: وزارت جهادکشاورزی و دولت براساس قانون موظف‌اند تا پیش از آغاز فصل کشت و تا پایان شهریور ماه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را برای سال پیش رو تصویب و ابلاغ کنند تا کشاورزان سرنوشت محصولات خود را بدانند.

حجتی با بین اینکه پیشنهاد نهایی وزارت جهادکشاورزی برای تعیین و تصویب نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دولت تقدیم شده است، افزود: با توجه به نزدیک بودن فصل کشت پاییزه تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته و پس از بررسی در جلسه دوشنبه کمیسیون اقتصادی دولت در جلسه چهارشنبه هفته آینده هیات دولت تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های موجود در بخش کشاورزی که برنامه پیشنهادی من به مجلس نیز آمده بود همین کوتاه کردن دست دلالان و ساماندهی خدمات پس از تولید است که اگر برای تولید محصولات کشاورزی مساله بازار پیش‌بینی نشود و ندانیم این محصولات به چه قیمتی به دست مصرف کننده می‌رسد و از تولید تا بازار چه واسطه‌هایی وجود دارند تولیدات کشاورزی آسیب می‌بینند و مصرف کننده هم مجبور است احتیاجات خود را به قیمت بالایی خریداری کند.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: برای ساماندهی این وضعیت باید برخی خدمات فنی مانند سردخانه‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری مدیریت شوند و از سوی دیگر نیز تعاونی‌های تولید تقویت شوند تا محصولات کشاورزی مستقیما و با قیمت ارزان به دست مصرف‌کنندگان برسد و دست واسطه‌ها هر چند بیشتر کوتاه شود.

*واردات چای بر اساس مکانیسم قانونی

حجتی همچنین درباره واردات چای خارجی اظهارکرد: بر اساس مکانیسم‌های تعریف شده تجار و کارخانه‌های چای به اندازه یک سوم میزان خرید چای داخلی از چایکاران می‌توانند حواله دریافت و چای خارجی وارد کنند تا از این طریق هم از تولید داخلی حمایت شده باشد و هم کسری تولید از محل این واردات تامین شود بنابراین اگر وارداتی انجام می‌شود در این چارچوب قرار دارد.

کد خبر 24988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =