اولین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان صبح پنجشبه آغاز شد که با حاشیه‌های جالبی از دست زدن برای رییس کمیسیون کشاورزی وقتی از بخش کشاورزی دفاع می‌کرد تا ترکیدن بغض وزیر به هنگام یادآوری مشکلات و تنگناهای گذشته همراه بود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار بود اولین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی ساعت 9 صبح آغاز به کار کند که البته برخلاف روال معمول مراسم‌های دولتی در کشور حتی زودتر از موعد مقرر هم شروع شده بود و همه مدعوین سالن حجاب را پر کرده بودند.

این خوش‌قولی برگزار کنندگان مراسم برخی از خبرنگارانی که به تاخیرهای بلند مدت عادت کرده بودند را غافلگیر کرد و بعضا آن‌ها نتوانستند خود را به موقع به این مراسم برسانند.

انگار همه آمده بودند تا حرف‌ها و درد دل‌هایشان را با وزیر جهاد کشاورزی در میان بگذارند و همه می‌خواستند حجتی را ببینند و نامه‌شان را به او برسانند البته موضوع اصلی در آستانه کشت پاییزه گندم بود و هرکس برای سخرانی بالای سن می‌رفت از این دانه طلایی و مشکلاتش هم سخن می‌گفت.

رییس کمیسیون کشاورزی وقتی که روی سن رفت سخنانش را با اهمیت امنیت غذایی و نقش کشاورزان در تامین این نیاز استراتژیک آغاز کرد اما زمانی که سخنانی مانند این جمله که "کشاورزی محور استقلال کشور است " یا این اعتراض به صدا و سیما که "چرا رییس این سازمان با پخش برنامه‌های ترویجی کشاورزی از شبکه‌های سیما مخالفت کرده است اما برنامه‌های بی اهمیت را از همه کانال‌ها پخش می‌کنند" مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

سیدمحمدحسین شریعتمدار هم که با کوله‌باری از خاطره به پشت تریبون رفت تاریخچه گندم را از سال 40 تاکنون و وضعیت تولید و واردات را شرح داد که برای شرکت‌کنندگان بسیار شنیدنی به نظر می‌رسید اما در این میان خاطره‌ای از دوران مدیریت قبلی‌اش تعریف می‌کرد که یکی از مسئولین آن زمان آنقدر حرف می‌زد که مجبور می‌شد به جای گوش دادن به حرف او برود و نهارش را در منزل بخورد اما او همچنان پشت خط داشت حرف می‌زد که البته از آنجا که مورد خطاب این مشاور وزیر خود در جلسه حضور داشت این خاطره برای شنوندگان خنده‌دارتر هم شده بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان هم که به نمایندگی از روسای استان‌ها پشت تریبون قرار گرفت به خودش باید همه‌ی درد دل‌های کسانی را که نمایندگی‌شان را بر عهده داشت در ده دقیقه خلاصه می‌کرد که لحن تند او برای شنوندگان جالب به نظر می‌رسید.

حجتی هم مثل همیشه سخنانش را با تقدیر و تشکر از همه شرکت‌کنندگان و کسانی که در برگزاری این مراسم نقش داشته‌اند آغاز کرد.

اما وزیر می‌گفت وقتی در میدان هستیم نباید به پشت سرمان نگاه کنیم در میدان باید میدان داری کنیم، وقتی در میدان جنگی تانک‌ها از همه طرف رزمندگان را محاصره می‌کردند و حتی بیسیمش هم جواب او را نمی دادند و چند رزمنده بود و خیل عظیمی از شهدا، آن چند نفر باز هم نگاه‌شان رو به جلو بود شما مدیران جهادکشاورزی هم باید نگاه‌تان اینگونه باشد که در این میدان با همه این امکاناتی که کم هم نیست باید به آینده فکر کنیم.

حجتی به خاطره‌هایش در گذشته رسیده بود او می‌گفت: در سال 73 من مجری سد کرخه بودم و همه مسئولان به دنبال تامین اعتبار یک میلیون و 300 هزار دلاری بودند اما درهمان زمان شرایط به جایی رسید که گفته می‌شد بانک مرکزی در یک سررسید 25 هزار دلاری نتوانسته بپردازد.

وزیر جهاد کشاورزی برای اینکه ثابت کند وضعیت کشور در گذشته بدتر از امروز است خاطراتش را اینگونه ادامه داد: در سال 76 هم کشور به دلیل کاهش بهای نفت خام به کمتر از 10 دلار با بحران کمبود نقدینگی مواجه شد. در آن زمان وزیر راه بودم و شش ماه بود که برای خرید شیشه‌های فرودگاه امام و افتتاح آن به دنبال تامین نقدینگی شش میلیون دلاری بودم که مضحکه عام و خاص شده بود و من هر قدر تلاش می‌کردم که یک ردیف اعتباری پیدا کنم که این شیشه‌ها را وارد کنیم اعتباری نداشتیم تا کسی حاضر شود این شیشه‌ها را وارد کند.

یک روز در جلسه‌ای در هیات دولت مرحوم نوربخش به من گفت دلار داری گفتم برای چه کاری می‌خواهی ایشان جواب داد برای گندم گفتم اذیت می‌کنی؟ مرحوم نوربخش گفت بخدا محمود دچار مشکلم که در آن زمان از طریق برخی از حساب‌های ارزی که هنوز پولی در آن‌ها بود کمک کردیم؛ در واقع کشور در گذشته با مشکلات این‌چنینی مواجه شده است و اوضاع در برخی مواقع آنقدر سخت می‌شد که هفتگی امورات کشور را پیش می‌بردیم. کشور با منابع دولتی و ردیف بودجه حل نمی‌شود و دلار و ریال مشکل گشا نیست ابزار است که اگر از ان استفاده نکینم مانند این است که با ماشین بنز در جاده چالوس با سرعت 300 کیلومتر در ساعت حرکت کنیم که بسیار خطرناک است و اتفاقی که در گذشته افتاده این است.

حجتی با مزاح از سیستمی نبودن پیشرفت امور در کشور انتقاد کرد و گفت: امور در این کشور مانند فرغون پیش می‌رود فرغون خاصیتش این است که باید آن را بلند کنی و هل بدهی تا جلو برود اما اگر بخواهی پشت سرت را نگاه کنی و آن را زمین بگذاری آن کار متوقف می‌شود بنابراین تا هدفمان به نتیجه نرسیده نباید چشم از آن برداریم.

وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنانش بغضش ترکید زمانی که به این نکته اشاره کرد که چنین شرایطی که الان به دست ما رسیده است با راحتی و آسایش نبوده و خیلی مشکلات پشت سرگذاشته شده تا به اینجا رسیده است نباید فرصتی که امروز در اختیار ما قرار گرفته است را از دست بدهیم.

همچنین وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که شنیده شده که 25 نفر از مدیران سابق این وزارتخانه را که بازنشسته شده‌اند را مجددا دعوت به کار کرده‌اید؟ گفت: من چنین خبری را نشنیده‌ام.

کد خبر 24989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین اسماعیلی فر ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 0
    مایه بسی خرسندی است که موضوع استراتژیک " امنیت غذایی " در ادبیات مسئولین تصمیم گیر و تصمیم ساز اجرایی و پارلمانی وارد و امید است هرچه سریعتر بعنوان اولویت امنیت ملی در سطح تصمیم گیریهای کلان کشوری بویژه در خصوص آرد ، شکر و روغن مد نظر قرار گیرد. بامید آنروز ...