نتایج بررسی محصولات صنعتی لبنی 10 استان، نشان دهنده نبود مطلوبیت این فرآورده ها در درجه های مختلف است.

به گزارش ایرنا،ˈسید رضا غلامی، معاون مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین نشست منطقه ای تب مالت 12 استان کشور در خرم آباد، افزود: این نتایج براساس آزمایش های علمی و بررسی های کارشناسی دانشگاههای علوم پزشکی 10 استان کشور، بدست آمده است.

وی با بیان اینکه این اقدام در ایام نوروز سال جاری انجام شده، اظهار کرد: نتایج این نمونه برداری ها، بیانگر این است که بسیاری از محصولات لبنی سنتی دارای میزان آلودگی تا 100 درصد و محصولات لبنی صنعتی نیز به طور کامل و 100 درصد، بهداشتی و سالم نیستند.

وی ادامه داد: در این زمینه بیش از 47 درصد از بستنی های سنتی و 10 درصد از بستی های صنعتی غیربهداشتی و ناسالم تشخیص داده شده اند.

معاون مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مجموع محصولات لبنی سنتی آزمایش شده 47.6 درصد و محصولات لبنی صنعتی 33 درصد نامطلوب بوده اند.

وی افزود: دقت نظر در کنترل بهداشتی و نظارت مستمر درباره تولید محصولات لبنی از اهیمت ویژه ای برخوردار است که باید در این راستا با استفاده از تجهیزات و امکانات مناسب بهداشت محیطی، گندزدایی محیط به صورت مستمر انجام شود.

غلامی با تاکید بر مستندسازی، ارائه گزارش های مستمر و اقدام های به موقع و اصولی در حوزه بهداشت محیط، گفت: قطع حلقه انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است.

به گفته وی، هماهنگی بین بخشی و ارتقا سطح عملکرد کارشناسان بهداشت محیط از موثرترین عوامل در راستای پیشگیری از ابتلا و شیوع تب مالت است که دراین زمینه همگرایی و هماهنگی دستگاههای مرتبط از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و شبکه دامپزشکی بسیار مهم و موثر است.

وی، مهمترین راه های انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان را تنفس، خوراکی، خراش و آسیب های پوستی و مخاطی عنوان کرد و گفت: نخستین اقدام در راستای پیشگیری از تب مالت، ایجاد هماهنگی میان کارشناسان بهداشت محیط و انجام اقدام های مشترک دستگاههای ذیربط است.

نشست منطقه ای و کارگاه تربیت مدرس رده اول پیشگیری، کنترل و درمان بیماری تب مالت بر اساس مدل SHEP با حضور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی 12 استان کشور صبح امروز در خرم آباد آغاز شد.

در این نشست دو روزه موضوع آنالیز شیوع بیماری تب مالت و ارایه راههای پیشگیری از این بیماری، با حضور نمایندگان استانداری ها و اداره های کل دامپزشکی بررسی می شود.

در این نشست، ضمن بررسی وضعیت بیماری تب مالت در استان، اهداف، اهمیت آموزش و لزوم همکاری بین سازمانی در کنترل این بیماری و نقش و تعهد استانداری در برنامه کنترل بیماری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این نشست قرار است نقش و وظیفه سازمان دامپزشکی در کنترل برسلوز و تب مالت، نقش وزارت کشور در کنترل این بیماری و عملکرد و چالش های دامپزشکی در کنترل بیماری تب مالت با حضور کارشناسان تبیین شود.

ارایه بسته های آموزشی، برگزاری نشست های پرسش و پاسخ توسط شرکت کنندگان و تبیین برنامه SHEP به عنوان مدل جامع سیستماتیک ارتقا آموزش و سلامت از دیگر برنامه های این نشست منطقه ای است.

در این نشست دو روزه، رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار، مدیر مبارزه با بیماری های واگیر دار، معاون مرکز سلامت محیط و کار، رییس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر دار، مسوول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور حضور دارند.
کد خبر 24a87a4e77764974a32fca67e283ae0a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =