مواد غذایی> در صورتی که از خروج حدود 900 هزار رأس دام به کشورهای همسایه جلوگیری شود و نهاده‌های دامی به‌موقع در اختیار دامداران قرار گیرد، امکان تأمین گوشت کافی وجود دارد و درست یا نادرست، "کرم‌"های مسافری که گفته می شود با گوشت‌های بوفالو به ایران آمده، تیتر شماره یک رسانه‌های کشور نخواهد شد.


در حالی بازار پرنوسان گوشت در آستانه ماه مبارک رمضان پر از اخبار ضد و نقیض واردات ا افزایش قیمت گوشت می‌شود که دامداران معتقدند برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و در صورتی که به تشکل‌های داخلی اعتماد شود، امکان تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز مردم وجود دارد.
واردات گوشت‌های کرم‌زده بوفالو که یک ماه گذشته مبدل به مهم‌ترین اخبار کشاورزی و دامپروری رسانه‌ها شد، نمونه ضرر و زیانی است که از محل واردات گوشت متوجه سلامت مردم می‌شود. با این حال، اگر از خروج بی‌ضابطه ارز از کشور بگذریم، آیا می‌توان برای خودکفایی گوشت برنامه‌ریزی کرد یا خیر؟

قاچاق 900 هزار رأسی دام متوقف شود

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری ایران می‌گوید: حجم گوشت مورد نیاز کشور حدود 750 هزار تن است، در حالی که بیش از 700 هزار تن گوشت در کشور تولید می‌شود.

سعید سلطانی سروستانی می‌افزاید: سال گذشته 600 هزار رأس دام سنگین و سبک توسط گمرک از کشور خارج شده و حدود 300 هزار رأس نیز به‌صورت غیررسمی و قاچاق از کشور خارج شده است؛ لذا در صورتی که دام‌های سنگین و سبک کشور مدیریت شده و برای خارج کردن قاچاق آن چاره‌ای اندیشیده شود و نهاده‌های مورد نیاز مرغداری در اختیار دامداران قرار گیرد، راه زیادی تا خودکفایی گوشت وجود ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: سال گذشته حدود 50 هزار رأس گوساله به کشور ترکیه ارسال شده است، در حالی که تنها با افزایش بهره‌وری و اضافه کردن وزن لاشه‌ها می‌توان خودکفایی گوشت در کشور را محقق و سلامت کشور را تضمین کرد.

راه زیادی تا خودکفایی گوشت نیست

در حالی فعالان حوزه دام، سرانه مصرف گوشت کشور را بین 11 تا 13 کیلوگرم برآورد می‌کنند و حجم گوشت مورد نیاز کشور حدود 836 هزار تن ارزیابی می‌شود که راه زیادی تا تولید و خودکفایی گوشت وجود ندارد. با این حال، سالانه شاهد واردات حجم قابل توجهی گوشت از کشورهایی نظیر برزیل، تاجیکستان و بسیاری از کشورهای تولیدکننده گوشت هستیم.

نایب‌رئیس اتحادیه دامداران ایران معتقد است: امکان خودکفایی گوشت در ایران 99 درصد نیست، بلکه 100 درصد است، چرا که در زمان حاضر حجم بالای دام در کشور به قدری بالا است که دامداران بدون در نظر گرفتن منافع و سود خود و تنها جهت کاهش هزینه‌های جاری دامداری اقدام به ارسال دام‌های یک‌ساله خود به کشتارگاه‌ها می‌کنند.
سیدمحمود موسوی ادامه می‌دهد: در صورتی که نهاده‌های مورد نیاز دامداران به‌موقع در اختیار آنان قرار گیرد و قیمت مناسبی برای بازار نهاده‌های دامی وجود داشته باشد، هیچ مشکلی برای خودکفایی گوشت و بی‌نیازی مطلق از واردات این کالا وجود ندارد.

توزیع گوشت‌های منجمد به قیمت گوشت گرم

از آنجا که مردم ایران تمایل چندانی به مصرف گوشت منجمد ندارند، برخی دلال‌ها و واسطه‌ها به‌علت رها بودن بازار محصولات پروتئینی با یخ‌زدایی گوشت‌های وارداتی منجمد آن را به نام گوشت گرم و به قیمت روز در اختیار مردم قرار می‌دهند.
وی تصریح می‌کند: اسناد و مدارکی که امکان ارسال آن برای صدا و سیما نیز وجود دارد، نشان می‌دهد که برخی بنکداران قصاب با چرخ کردن گوشت‌های منجمد و بسته‌بندی آن اقدام به فروش گوشت‌های وارداتی به قیمت گوشت گرم می‌کنند.

موسوی یادآور می‌شود: رها بودن و عدم نظارت بر توزیع محصولات پروتئینی باعث چنین بی‌اخلاقی‌هایی است که برای کنترل توزیع معیوب آن نیز هیچ چاره‌اندیشی صورت نمی‌گیرد.

عاملیت تنظیم بازار ماه رمضان به تشکل‌ها واگذار شود

در آستانه ماه مبارک رمضان، تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم جزو وظایف حاکمیتی دولت به‌شمار می‌رود، اما عده‌ای سودجو تلاش می‌کنند با تنگ کردن گلوگاه‌های عرضه و افزایش قیمت، دولت را برای واردات گوشت مجاب کنند، این در حالی است که دامداران معتقدند امکان تأمین گوشت مورد نیاز داخلی وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری ایران نیز در بخش دیگری از گفتگوی گزارش ایانا می‌گوید: در صورتی که دولت و وزارت جهاد کشاورزی به تشکل‌ها اعتماد کند و تنظیم بازار ماه مبارک رمضان را به تشکل‌ها واگذار کند، هیچ کمبودی برای تأمین گوشت مورد نیاز وجود ندارد.
سلطانی سروستانی تأکید می‌کند: با توجه به کسر یک وعده غذایی از سبد غذایی مردم، افزایش مصرفی متوجه نیاز داخلی کشور نیست، اما آنچه باعث افزایش قیمت می‌شود، تلاش سودجویان و دلال‌ها است، در حالی که در فصل کنونی که دام‌های سبک عشایر نیز به چراگاه‌ها می‌آیند، میزان عرضه دام به کشتارگاه‌ها به قدری بالا است که هیچ کمبودی در تولید گوشت قرمز وجود ندارد.
نایب‌رئیس اتحادیه دامداران ایران معتقد است: در مصاحبه تلویزیونی از وزیر جهاد کشاورزی خواستم تا واردات، صادرات و بازار محصولات پروتئینی را به تشکل‌ها واگذار کند. اگر چنین اعتمادی از سوی دولت یازدهم برای نخستین‌بار به تشکل‌های فعال صورت گیرد، وضعیت گوشت برای همیشه ساماندهی خواهد شد.
موسوی با اشاره به ظرفیت خالی پرواربندی در کشور می‌افزاید: در زمان حاضر 35 درصد ظرفیت پرواربندی‌های کشور خالی است که با اعطای تسهیلات و تزریق به‌موقع نقدینگی، امکان خودکفایی گوشت وجود داشته و کشور از واردات گوشت بی‌نیاز خواهد شد.
وی قیمت منطقی گوشت گوسفند و گوساله را در حال حاضر 21 هزار تومان عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: به‌علت ضابطه‌مند نبودن نظام توزیع، گوشتی که از دامدار به قیمت 10 هزار تومان به‌صورت دام زنده خریداری و درب کشتارگاه 21 هزار تومان عرضه می‌شود، با قیمتی بیشتر از 35 تا 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که نشان‌دهنده جیب گشاد دلال‌ها برای سودجویی است.

منبع:ایانا
کد خبر 24cf8dcc992c4e59ad2e73dacc4e9c64

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =