معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی ۴ برنامه مهم وزارت جهاد کشاورزی را برای عملی کردن الگوی کشت تشریح کرد.

ناصر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای اجرای الگوی کشت دارد، گفت: اجرای الگوی کشت در کشور نیازمند تمهیدات ویژه‌ای است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه استفاده از ابزار زور و تهدید برای اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی امکان‌پذیر نیست، چند پیشنهاد در این باره مطرح کرد.

توکلی گفت: باید اعتبار ویژه‌ای در این بخش دیده شود و برای اجرا کنندگان الگوی کشت یارانه‌ای از سوی دولت پرداخت شود.

وی افزود: همچنین مشوق‌های ویژه برای کشاورزانی که برنامه‌های خود را با سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ می‌کنند، داده شود که پرداخت تسهیلات و نهاده‌ها از آن جمله است.

توکلی همچنین تأکید کرد: نرخ خرید قیمت‌های تضمینی هم باید به نحوی مدیریت شود، تا کشاورزان برنامه‌های خود را در مسیر خواسته‌ها و سیاست‌های دولت پیش برند.

وی ادامه داد: اگر خواسته دولت به اولویت‌ دادن تولید محصولات استراتژیک به ویژه گندم است، باید نرخ خرید تضمینی این گونه محصولات را طوری تعیین کند، تا کشاورز را به کشت آنها ترغیب کند.

توکلی همچنین در ادامه اجرای قانون انتزاع را در اجرای الگوی کشت بسیار ضروری دانست و گفت: از آنجا که این قانون، وظایف بخش‌های تولید و بازار را در یک وزارتخانه تجمیع کرده است، هماهنگی مدیریت این دو بخش می‌تواند به اجرای الگوی کشت کمک کند.

وی گفت: طی سالهای گذشته ناهمسو بودن برنامه‌های توزیع و بازار با تولید همواره برنامه‌های وزارتخانه متولی تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته 5 میلیون و 100 هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید شد که 700 هزار تن صادر شد، اما امسال با تولید 4 میلیون و 600 هزار تن سیب‌زمینی به وزارت صنعت اعلام کردیم، تنها ظرفیت صادرات 100 هزار تن است، اما به دلیل صادرات بیش از اندازه باعث گرانی این محصول در بازار شد.

کد خبر 25136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =