مدیرعامل اتحادیه تعاونی پرورش ماهی و میگو با اشاره به استفاده چین از کارشناسان ایرانی برای تولید ۱۰ تن خاویار گفت: ایران سال گذشته تنها ۶۰ کیلو خاویار پرورشی تولید کرد در حالی که از ۳۱ استان ۱۶ استان امکان تکثیر ماهی‌ خاویاری را دارند.

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره اینکه از 31 استان کشور ، 16 استان امکان تکثیرماهی‌خاوریاری را دارند اظهار کرد: حدود 900 کیلومتر نوار ساحلی در کشور داریم  اما از آن استفاده خوبی نمی‌شود.
 وی ادامه داد: ما از طریق دریای خزر از طریق پرورش ماهی خاوریاری در قفس یا امکان احداث مزارع در حاشیه دریای مازندران می‌توانیم نسبت به تولید خاویار ایران اقدام کنیم. این کار نیازمند سرمایه گذاری سنگین نیست چرا که شرایط مهیا است تنها نیازمند یک عزم و برنامه است.
 قاسمی با تاکید بر اینکه متاسفانه مدیریت منابع نداریم اظهار داشت: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم از منابع موجودمان استفاده خوبی را ببریم. سال گذشته توانستیم 60 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید کنیم این در حالی است که چین برای تولید 10 تن خاوریار پرورشی از کارشناسان ایرانی استفاده می‌کند.
 مدیرعامل اتحادیه تعاونی پرورش ماهی و میگو,  تحریم داخلی و بین المللی را مهمترین مشکل شیلات دانست و افزود: در 12 سال پیش تولید خاویار از دریای خزر حدود 300 تن بود که امسال به 2 تن رسید، در صورتی که خاستگاه آن ایران است.
 وی با بیان اینکه اگر مسئولان همراهی های لازم را انجام دهند امکان اینکه مجددا همان میزان خاویار را تولید کنیم داریم افزود:  توانایی این را داریم که خاویار را در مزارع مجدداً به همان میزان برگردانیم ضمن اینکه با تولید این محصول اشتغال زایی هم خواهیم کرد.
قاسمی تاکید کرد: اگر از این ظرفیت موجود در کشور استفاده نشود با این وجود نمی‌توان امنیت غذایی مورد نظر در سیاست‌های ابلاغی اصل 44 را محقق کرد.

 

کد خبر 25153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =