دبیر انجمن برنج گفت: در حالی که نیاز کشور به واردات برنج ۶۰۰ هزار تن است طی ۵ ماه نخست سال ۹۳۰ هزار تن برنج وارد شده است با این حال قیمت آن به جای کاهش افزایش یافته است.
جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: تولید برنج سال گذشته 2 میلیون و 250 هزار تن بود که 930 هزار تن هم در 5 ماه نخست سال وارد کشور شده و کل ذخیره برنج به 3 میلیون و 180 هزار تن رسیده است.
وی با بیان اینکه نیاز کشور به واردات برنج تنها 600 هزار تن در سال است، گفت: سیل واردات بی رویه برنج، تولید و بازار داخلی را نشانه می‌رود و نه به نفع تولید کننده و نه مصرف کننده است.
دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: با ادامه روند کنونی، نگرانی از چند برابر شدن واردات بیش از نیاز واقعی تا آخر سال وجود دارد و تولید کننده برنج با مشکل مواجه می‌شود.
علیزاده در خصوص دلیل واردات بی رویه برنج گفت: به دلیل مسائل تحریم کشورهایی مانند هند که نفت از ایران می‌خرند، در یک معامله کالایی محصول خود را می‌دهند و به این دلیل میزان واردات بیش از نیاز می‌شود.
علیزاده گفت:‌به رغم این همه واردات که پیش‌بینی می‌شد، قیمت در بازار کاهش یابد، اما طی 10 روز گذشته قیمت در شمال کشور از 6 هزار تومان به 6 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.
وی در خصوص دلیل افزایش قیمت برنج، گفت: میدان‌گیری دلالان در سایه عدم نظارت باعث احتکار و افزایش قیمت شده است.
دبیر انجمن برنج تصریح کرد: در صورتی که سازمان‌های نظارتی و تعزیراتی بر توزیع و قیمت برنج نظارتی نداشته باشند، قیمت برنج در مهرماه افزایش خواهد داشت.

 

کد خبر 25154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =