مدیرعامل شرکت نهاده‌های جهاد گفت: با اصلاح ژنتیک دام به روش جدید که در کشور آغاز شده است در تامین گوشت و کره حیوانی خودکفا شده و تولید شیر چند برابر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ علم امروزی برای تأمین غذای مورد نیاز جمعیت رو به فزون دنیا در سال‌های آینده به دلیل محدود بودن منابع تولید، ‌عملیات به‌نژادی و به‌زراعی را توصیه می‌کند، در این روش با اصلاحات ژنتیکی که انجام می‌شود. عملکرد تولید دام یا گیاه افزایش می‌یابد و حتی می‌توان خصوصیات کیفی محصول را هم به این روش تغییر داد و بهتر کرد.

در راستای افزایش میزان تولید شیر، گوشت، درصد چربی و مقاومت برابر بیماری‌ها، به‌نژادی دام از سالهای پیش  در کشور  آغاز شده است، اما این به‌نژادی به روش کلاسیک یا قدیمی و زمان‌بر بود و 5 سال طول می‌کشید.

شرکت نهاده‌های دامی جاهد (یکی از شرکتهای وابسته به وزارت جهاد کشاورزی) از ابتدای امسال روش جدید استحصال مستقیم ماده ژنومیک از گاو‌ را آغاز کرده است، یعنی با استخراج ماده ژنومیک از گاوهای اصیل، مستقیم به گاوهای ماده تلقیح می‌شود و بعد از 9 ماه گوساله‌ای متولد می‌شود که تولید شیر و گوشت بالا، مقاوم به بیماری و میزان ضریب تبدیل خوراک به گوشت یا شیر بالایی دارد.

در یکسال اخیر 40 رأس گاو ژنومیک از کشور آمریکا وارد شده و تاکنون 100 تا 150 هزار دز ماده ژنتیک از آنها استخراج شده و به دامداری‌های معتبر کشور توزیع شده است.

از آنجایی که برای تلقیح هر گاو ماده 2 تا 2.5 دز از این ماده ژنومیک لازم است با این میزان دز، 40تا 75 هزار گاو ماده تلقیح می‌شود.

*افزایش 5 برابری تولید شیر با روش اصلاح نژادی

 حمید ورناصری مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد، می‌گوید: گوساله‌ گاوهایی که به این روش اصلاح نژاد شده‌اند، متولد شده‌ است و طبق برنامه یکسال آینده یک میلیون دز ماده ژنتیک این گاوها استخراج و برای دامداری‌ها داده می‌شود، با اصلاح نژاد دامها میزان تولید روزانه شیر هر رأس گاو به 37 لیتر می‌رسد در حالیکه اکنون این میزان در گاوهای سنتی 7 تا 8 کیلوگرم و میانگین کشور 23 تا 24 کیلوگرم است.

*بی‌نیازی از واردات کره کلید خورد /افزایش تا 6 درصدی چربی شیر

ورناصری می‌گوید: اصلاح نژاد دامهای کشور تحول عظیمی در تولید شیر کشور ایجاد می‌کند و میزان درصد چربی شیر گاوها نیز تا 6 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش فارس، به‌رغم اینکه سالانه 11 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود اما به دلیل پایین بودن میزان درصد چربی نژادهای شیری کشور در تامین کره مورد نیاز کاملاً وابسته هستیم زیرا تولیدکنندگان تمایلی به استحصال کره از شیر ندارند.

*خودکفایی گوشت طی 5 سال تنها با اصلاح نژاد

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد همچنین می‌گوید: اصلاح نژاد دام‌ها خودکفایی گوشت را رقم می‌زند زیرا اکنون نژادهای گوشتی کشور امکان افزایش گوشت 1.6 تا 2 کیلوگرم را دارند اما این نژادها تا دو کیلوگرم امکان افزایش روزانه خواهند داشت.

وی ادامه داد: تنها با روش اصلاح نژاد خودکفایی گوشت کشور در طی 5 سال رقم می‌خورد و این خودکفایی کاملاً پایدار است به دلیل اینکه افزایش از طریق اصلاح دام صورت گرفته است.

به گزارش فارس، تولید گوشت در کشور حدود 950 هزار تن است و سالانه بیش از 100 هزار تن وارد می‌شود، واردات این میزان گوشت علاوه بر خروج ارز از کشور مشکلات شیوع بیماری، از بین رفتن اشتغال و به هم زدن برنامه تولید را به همراه دارد.

به گفته ورناصری انتخاب نژادهای دام در کشور آمریکا انجام و وارد کشور شده است و استحصال مواد ژنومیک آن به زودی آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: با اصلاح نژاد دام که انجام می‌شود دام‌های کشور خالص می‌شوند و زمان تولید و خودکفایی به حداقل می‌رسد.

*کاهش مصرف خوراک دام با اصلاح نژاد دامها

ورناصری در پاسخ به اینکه آیا اصلاح نژاد دامها در مقاومت برابر بیماری‌ها و افزایش ضریب تبدیل خوراک نیز تأثیرگذار است؟ گفت: اصولا هدف از اصلاح نژاد بالابردن عملکرد و درآمد است بنابر این همه موارد تولید شیر، گوشت، مقاومت بیماری‌ها و افزایش ضریب تبدیل خوراک مدنظر قرار می‌گیرد.

کد خبر 25169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فربـُد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    4 0
    میتوان در تولید کره حیوانی خود کفا شد ، مشروط به اینکه تولید شیرخام دو برابر شده و چربی آن 5/0 درصد افزایش یافته و به سطح چربی (7/3%) در اروپا برسد . محمد فربـُد