سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری با بیان اینکه ایران از نفت کش هندی آلاینده آبهای جنوب شکایت کرده، گفت: ۵ کشور حاشیه دریای خزر برای حفاظت از ماهیان خاویاری موافقت‌ نامه‌ امضاء می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر مجاهدی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی دریانوردی با اعلام این خبر گفت: پیش‌نویس موافقت‌نامه حفاظت از ماهیان خاویاری دریای خزر توسط کشور ترکمنستان تهیه شده، نظرات کارشناسی ارائه شده و به زودی موافقت نامه امضاء می‌شود.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری افزود: این موافقت‌نامه به نوعی تکمیل‌کننده مصوبه سال 2010  کشورهای حاشیه دریای خزر است که براساس آن به مدت 5 سال صید تجاری ماهیان خاویاری از سوی کشورهای حاشیه این دریا متوقف شده است.

به گزارش فارس، زمانی خاویار دریای خزر در دنیا معروف بود و سالانه درآمد ارزی زیادی برای کشور داشت، اما اکنون برداشت خاویار از این دریا به صفر رسیده است.

مجاهدی امضای موافقت‌نامه محافظت از ماهی‌های خاویاری را در جهت پشتیبانی و انجام کارهای جبرانی برای کمبود این‌گونه ماهی‌ها در سالهای گذشته عنوان کرد و گفت: در این موافقت‌نامه مشخص می‌شود که هر ساله به چه میزان بچه‌ ماهی از سوی کشورهای حاشیه رهاسازی شود، زیستگاه‌های طبیعی برای آنها مشخص شده و کشورها متعهد به مدیریت مشترک می‌شوند.

مجاهدی همچنین در خصوص دلیل کاهش ماهیان خاویاری طی سال‌های گذشته در دریای خزر گفت: برداشت‌های بی رویه و نبودن مدیریت بازسازی از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر بعد از فروپاشی شوروی، ورود آفت شانه‌دار مهاجم به دریای خزر از دریای سیاه عامل اصلی کاهش ذخایر خاویاری بوده است.

وی گفت: ماهی شانه‌دار مهاجم اگرچه ماهیان کیلکا را شکار می‌کند، اما به دلیل اینکه از تخم ماهی‌های خاویاری هم استفاده می‌کند و رقابت غذایی با این نوع ماهی‌ها دارد در کاهش ماهیان خاوریاری موثر بوده است.

به گفته مجاهدی، شرایط فیزیولوژیکی ماهیان خاویاری که زمان بلوغ آنها طولانی و معمولاً بیش از 10 سال است و نیز مهاجر بودن آنها عامل دیگری برای از بین رفتن آنها بوده است.

مجاهدی همچنین گفت: ورود ماهی شانه‌دار مهاجم از طریق کشتی‌هایی که از رود ولگای روسیه به دریای خزر می‌ریزد، انجام شده است.

احتمال بیوتروریسم در ورود ماهی شانه‌دار مهاجم به دریای خزر و کاهش خاویار

وی در پاسخ به سئوال فارس که آیا احتمال بیوتروریسم در ورود ماهی‌های شانه‌دار مهاجم به دریای خزر وجود دارد، گفت: این احتمال وجود دارد و باید بیشتر بررسی شود.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری همچنین آلودگی آبها و سرازیر شدن فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌ها را عاملی برای نامناسب بودن آب دریاها برای رشد ماهی عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب‌های شهری باعث شده است مجبور شویم زیستگاه‌های مصنوعی برای ماهی‌ها و همچنین مکان‌هایی برای چراگاه و تخم‌ریزی آنها ایجاد کنیم.

34 بندر دریایی واگذار شد اما اصل 44 رعایت نشد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به واگذاری 34 بندر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: 8 بندر دیگر نیز در برنامه واگذاری است.

مجاهدی ادامه داد: البته در این واگذاری‌ها اصل 44 را رعایت نمی‌کنیم و تنها براساس ماده 88 خدمات این بنادر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

اجرای طرح بازسازی ناوگان‌های صیادی در کشور

وی همچنین از طرح بازسازی ناوگان‌های صیادی در کشور خبرداد و گفت: 80 درصد این ناوگان‌ها بازسازی شده است و تسهیلات خوبی تا 80 درصد هزینه بازسازی به صاحبان ناوگان‌های صیادی پرداخت می‌شود.

262 میلیون دلار محصولات دریایی صادر شد/بازار اروپا را از دست دادیم

وی از صادرات 262 میلیون دلار محصولات آبزی به وزن 64 هزار تن در سال گذشته خبر داد و گفت: طی سالهای گذشته بازار محصولات آبزی را در کشورهای اروپایی از دست داده‌ایم، به طوری که قبلا  اسپانیا بازار خوبی برای میگوی ایران بود، اما این فرصت از دست رفته است.

کود کشاورزی عامل ایجاد کشند قرمز

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری در ادامه به موضوع کشند قرمز در آبهای شمال و جنوب اشاره کرد و گفت: سرازیر شدن فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌ها و نیز شسته‌شدن کودهای شیمیایی و ورود آن به دریاها، این پدیده طبیعی را ایجاد کرده و خسارات زیادی را به محیط زیست طبیعی دریا وارد می‌کند.

به گفته مجاهدی، سال گذشته 40 هزار تن صید از آبهای شمال، 460 هزار تن از آبهای دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند و 340 هزار تن آبزی پروری در مجموع 840 هزار تن محصولات دریایی صید کرده است.

جایگاه دوم ایران بین 40 کشور در صید از اقیانوس هند

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری جایگاه ایران در برداشت از اقیانوس هند بین 40 کشور جهان را دوم بیان کرد و گفت: به تازگی قرار است در زمینه برداشت از اقیانوس هند سهمیه بندی شود.

پیگیری ایران برای گرفتن خسارت از نفتکش آلاینده هندی

وی همچنین در خصوص نفتکش اخیر هندی توقیف شده در آبهای جنوب گفت: ایران به د ادگاههای بین‌المللی برای گرفتن خسارت از این نفتکش که آبهای جنوب  را آلوده کرد شکایت می‌کند.

نفت کش آلاینده هندی چند وقت پیش به دلیل آلایندگی در آبهای جنوب کشور توقیف شد و به همین دلیل ایران به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کند.

حسن صالحی که به تازگی ریاست سازمان شیلات ایران را بر عهده گرفته است، در این مراسم حضور نداشت.

کد خبر 25283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =